Este foarte clar ca pandemia a adus si beneficii in materie de educatie in online si promovare, deoarece oamenii au inteles ca nu existi daca nu esti online, insa asta a crescut si competitivitatea si costurile de promovare exponential. Aceleasi rezultate pe care le puteai obtine in 2019, se obtin acum cu un buget de 2 sau chiar 3 ori mai mare. Hai sa vedem care sunt cele mai eficiente modalitati de promovare online eficiente in 2022?
Care sunt principalele efecte asupra promovarii online:
- Specializarea promovarii online – fiecare canal de promovare este eficient pentru o anumita nisa, si mai putin eficient pentru o alta. Nu mai exista un canal de comunicare bun la toate si nu iti permiti sa faci reclama acolo unde nu obtii rezultate.
- Cresterea interesului pentru canalele noi deoarece costurile pe cele clasice precum Google si Facebook au crescut drastic
- Brand-ul vinde. Firmele cunoscute s-au diferentiat foarte mult de cele necunoscute. Astfel, daca vrei sa vinzi, trebuie sa creezi un brand puternic (al tau sau al produsului) si sa aduci un produs original si viabil, sau sa vinzi un brand deja consacrat.
Locul 9 – Promovarea pe Linkedin
Linkedin este un canal de promovare scump, care insa creste de la an la an ca si eficienta si popularitate. Sau poate de fapt, au scazut celelalte canale ca si eficienta si atunci ni se pare ca a crescut Linkedin, avand in vederea dublarea sau chiar triplarea costurile de promovare pe Google si Facebook.
Pentru cine este recomandata promovarea pe Linkedin
Doar serviciile B2B, parteneri de business si rectrutare personal au succes prin promovarea pe Linkedin. Daca promovezi produse de larg consum, pe Linkedin vei cheltui multi bani, fara a iti aduce rezultate.
Astfel, promovarea pe Linkedin este o unealta foarte eficienta insa si foarte specializata.
Locul 8 – Promovare Online prin Ziare + reviste + blog-uri din Romania
Aceata modalitate de promovare a functionat si va mai functiona foarte bine atata timp cat vor exista site-uri de continut. Ca si costuri, preturile variaza foarte mult, insa poti gasi variante pentru orice buget si poti chiar negocia un pachet avantajos. Totusi, aici ai nevoie de cunostinte si experienta pentru a alege publicatii care sa iti aduca rezultate.
Poti alege una dintre cele 2 variante pentru promovara in mall media online:
- Abordezi firme mici – faci o lista de site-uri medii cu audienta potrivita pentru ce ai tu de vanzare si negociezi cu ei preturile.
- Abordezi firme mari cu expunere mare daca vrei ca toata tara sa stie de tine.
In general, orice ai alege, ar fi indicat sa apelezi la o agentie de marketing deoarece au o putere de negociere mult mai mare datorita volumului pe care il cumpara.
Mare atentie aici! Desi este o modalitate foarte eficienta de promovare online, daca nu stii ce faci sau colaborezi cu o agentie fara experienta, poti arunca multi bani pe geam. SAU, poti cauta sa inchei parteneriate cu blog-uri complementare din domeniul tau si sa faceti schimb de articole. Astfel, veti obtine amandoi link-uri utile pentru promovarea SEO, deci este win-win.
Locul 7 – Promovarea online prin Google Ads
Desi Google Ads este unul dintre cele mai populare canale de promovare online, este destul de scump, fiind o licitatie pentru traficul adus pe site. De aceea, ca la orice licitatie, atunci cand liciteaza foarte multi, pretul creste corespunzator. Ca rezultat, vei obtine poate comenzi, insa la un cost foarte ridicat, deci nu mai este asa de eficient.
Comparand cu perioada de dinainte de pandemie, costul mediu per click pe Google a crescut de cel putin 2-3 ori. In unele cazuri, acesta a crescut chiar de pana la 7 ori, ajungand undeva la 30-40 lei per click, ceea ce este incredibil de mult.
Bineinteles ca exista anumite strategii pentru a scadea costul per click, insa chiar si asa Google este mult mai putin profitabil.
Locul 6 – Promovarea online pe Tik-Tok
Un canal de promovare online destul de nou care in Romania este inca in stadiul de testare. Ca orice alta platforma acesta are avantaje si dezavantaje.
Este inca foarte ieftin, de 2-3 ori mai ieftin decat Facebook si Instagram si ai o expunere mult mai mare atunci cand vine vorba de trafic.
Insa, nu poti targeta prea strict in functie de oras, de exemplu, ci doar la nivel de tara. In plus, audienta este preponderent tanara, deci merita sa investesti aici doar daca vinzi produse destinate acestui grup de varsta. Clar nu functioneaza pentru afacerile B2B.
Locul 5 – Listarea pe marketplace-uri si comparatoare de preturi
Din ceea ce am observat discutand cu clientii nostri, listarea pe marketplace-uri (precum Emag) sau in comparatoare de preturi aduc beneficii si vanzari, uneori chiar destul de mari. Este insa mare bataie pe preturi iar comisionul per vanzare este destul de ridicat. Atunci cand tragi linie si scazi aceste comisioane din preturile pe care trebuie sa le tii oricum sub competitiori, marja de profit este destul de mica.
Majoritatea celor care sunt prezenti pe marketplace-uri sau comparatoare de preturi mizeaza pe rulaj, vanzarea in volum si migrarea traficului de acolo catre site-ul propriu pentru a renunta in final la aceste listari.
Strategia este sa adaugi comisionul la pretul produsului, deoarece clientii deja s-au prins de acest lucru si cauta direct site-ul vanzatorilor pentru a lua la preturi mai mici aceleasi produse. Ideea este sa castigi clientii veniti din marketplace-uri pe termen lung si sa muti viitoarele lor achizitii direct prin site-ul tau.
Locul 4 – Promovarea prin Facebook si Instagram
Inainte de pandemie Facebook si Instagram ocupau pozitia numarul 1 in topul modalitatilor de promovare, insa precum am spus si in introducere, datorita cresterii cererii de reclama si a problemelor legislative si noilor reglementari, eficienta acestor canale a scazut vizibil.
Nu ma intelege gresit, inca se mai pot face reclame eficiente pe Facebook si Instagram, insa nu mai merge sa promovezi orice, cum era in trecut. De exemplu, promovare B2B a pierdut teren foarte mult aici, deoarece costul per lead a crescut de pana la 7 ori. Totusi, in cazul produselor ieftine B2C, destinate publicului larg, inca mai functioneaza
Locul 3 – Video si YouTube marketing
YouTube ramane in toul modalitatilor de promovare online deoarece are cea mai mare expunere si este cea mai buna cale de a castiga autoritate.
Avantajele promovarii pe YouTube sunt:
- Costurile mici (desi s-a scumpit si promovarea pe YouTube, nu a crescut atat de mult precum celelalte canale)
- Promovarea online prin interemediul Video-urilor va deveni aproape obligatorie daca vrei sa supravietuiesti in online. In curand, daca nu vei avea un canal de YouTube se va considera ca nu existi
- Este potritiv atat pentru firmele cu bugete mari cat si pentru cele cu bugete mici. Daca nu ai un buget mare poti crea un canal de YouTube unde sa pui tutoriale si prezentari, astfel incat sa castigi incredere si autoritate. Daca ai un buget mare, poti investi in reclama platita sau alege sa faci parteneriate cu vloggeri cunoscuti pentru a obtine expunere si engagement la costuri minime.
Locul 2 – Promovare online prin SEO
Traficul organic adus din Google prin intermediul promovarii SEO este modalitatea principala prin care noi ne promovam ca si agentie deoarece ramane in continuare una dintre cele mai eficiente canale de promovare online.
De ce? Pentru ca, in pandemie toata lumea care nu a fost in online pana atunci, a accesat canalele de promovare online care au fost cel mai accesibile si usor de intreles. Daca pe Facebook poti da un boost post fara sa ai cunostinte in materie de Marketing Online, in cazul SEO lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Promovarea online este o continua competitie, iar cu cat sunt mai multi care vor acei clienti, cu atat revin mai putini clienti pentru fiecare, in cazul oricarui tip de canal.
In cazul SEO, lumea cunoaste doar cateva puncte precum alegerea unor cuvinte cheie long tail relevante pentru afacere, crearea unui continut bun si unic si a unui profil sold de link-uri catre site-ul tau. Insa, nu e chiar asa usor de implementat, insa merita sa ceri ajutorul unor specialisti, deoarece aici inca nu a crestul competitia atat de mult ca pe Google si pe Facebook, insa eficienta a crescut.
Ce trebuie sa sti despre promovarea SEO?
Costurile lunare sunt maricele, iar acest tip de promovare nu este unul pe termen scurt. Este nevoie de timp pentu a culegea roadele promovarii SEO, iar rezultatele nu pot fi prezise cu exactitate. Dar, pe termen lung, este mult mai eficienta decat campaniile PPC.
Locul 1 – Remarketing / Email / Push Notifications – Promovarea online prin retentie
Acest tip de promovare este singura unde nu au crescut costurile si care poate aduce un profit foarte mare oricarei companii in online. Retentia este noul camp de lupta pentru companiile mari, deoarece costul pentru a atrage un client nou a crescut si nu va mai scadea, insa costul de retentie nu va creste, sau va creste foarte putin.
Sti deja ca este mult mai ieftin sa vinzi unui client care deja te cunoaste si a cumparat de la tine, decat unuia complet nou care nu a auzit de tine. Astfel, poti apela la o campanie de email marketing, notificari push din aplicatie sau campanii de remarketing.
Totusi, ai nevoie de o alta modalitate de promovare principala care sa iti aduca clienti noi, deoarece ai nevoie de clienti carora sa le revinzi. Deci, aceasta modalitate este un canal de suport pentru promovare.
Desi topul nostru contine doar 9 modalitati de promovare online, cu siguranta exista multe altele care sunt eficiente si putin exploatate in momentul de fata. Daca ar fi foarte cunoscute, costurile ar creste si atunci nu ar mai fi la fel de eficiente. Deci, nu ezita sa abordezi si alte modalitati care nu sunt prezentate aici dar ar putea functiona pentru afacerea ta.