Mit: “O afacere online este usor de realizat si ieftina”
Datorita dezvoltarii rapide a mediului online, orice afacere sau companie este nevoita sa aiba un magazin online sau un site de prezentare, unde sa isi afiseze ofertele, serviciile sau produsele. Cei mai multi dintre noi cautam pe internet ceea ce avem nevoie, informatii sau produse, deoarece acum avem acces la internet mai usor ca niciodata, de oriunde, oricand, chiar si de pe telefonul mobil. De aceea, rationametul “Nu esti prezent pe web, nu existi!” este cat se poate de real.
Detinerea unui website are mai multe avantaje care pot cantari mai mult decat dezavantajele. Hai sa vedem care ar fi avantajele si dezavantajele prezentei companiei tale pe web.
AVANTAJ: Ai acces la o piata mai mare de desfacere
Printre avantajele detinerii unui web site se afla dimensiunea pietei de desfacere. Prin intermediul unui site web ai posibilitata de a iti prezenta serviciile sau produsele catre un public mult mai larg, pe care in offline nu ai fi putut sa il accesezi niciodata. Astfel, indiferent de locatia fizica a ta si a clientilor, acestia pot vedea prin intermediul internetului serviciile si produsele pe care le oferi, fara a pierde timp sa faca drumuri. Astfel, vizitatorii te pot gasi usor, pot vedea cu ce te ocupi, care este profilul afacerii tale si ce vinzi. Mai mult, ei isi pot face o parere despre tine sau pot chiar sa devina clienti si sa cumpere de la tine.
Asadar, avand un website sau chiar mai multe site-uri, poti acoperi o piata larga de clienti fara a iti mari costurile de inchiriere a unui spatiu fizic intr-un alt oras. In plus, accesul la produse si servicii nu va fi limitat la un orar anume.
DEZAVANTAJ: Diferenta intre inchirierea unui spatiu fizic si un site este ca nu il poti alege in functie de pozitionarea cu “vad” stradal
Dupa cum bine stim cu totii, exista cafenele si magazine amplasate strategic, in locuri cu vad si trafic intens, intr-un loc aglomerat. Un astfel de spatiu atrage clientii doar prin simpla sa pozitionare. Este usor de inteles de ce. Sa spunem ca te-ai grabit sa pleci la birou si nu ai apucat sa iti bei cafeaua, si intri repede la cafeneaua care este fix in drumul tau spre munca. Astfel de afaceri nu sunt nevoite sa investeasca prea mult in imaginea lor, deoarece simpla lor pozitionare atrage clientii. Pe de alta parte, este adevarat ca si costurile de intretinere a unui astfel de spatiu sunt mult mai mari decat alte spatii amplasate mai putin strategic.
In mediul online este imposibil sa achiztionezi un astfel de “spatiu”, fiind o piata virtuala atunci cand creezi un website, acesta este indexat la coada rezultatelor din Google. Datorita acestui lucru, el nu este vizibil clientilor care sunt in trecere si cauta ceva anume in motoarele de cautare. Totusi, ai posibilitatea de a iti creste pozitia companiei, prin promovarea SEO off-page, care te ajuta sa cresti organic in motoarele de cautare si sa ajungi la intersectia unde sunt clienti tai.
AVANTAJ: Prin intermediul unui website poti comunica mai usor despre afacerea ta
Dupa cun probabil ai observat deja, sau simti si tu acest lucru, cumparatorii nu mai au rabdare si timp sa caute prea mult ceea ce au nevoie sau isi doresc nici in magazinele fizice, nici in cele din internet. Ei isi doresc un sistem rapid si usor de utilizat care sa le usureze decizia de alegere, modalitati de a compara preturile si caracteristicile intre produsele sau serviciile asemanatoare oferite de catre mai multe companii.
Astfel, printre avantajele detinerii unui web site, se afla si posibilitatea de a structura cu usurinta informatii, de a le oferii vizitatorilor tai posibilitatea de filtrare a acestora, detalii despre servicii si produse ale companiei tale direst pe website-ul tau de prezentare sau intrun magazin online. Aici poti scoate mai usor in evidenta informatii care iti doresti sa ajunga la clientul tau, avantajele a ceea ce oferi si toate detaliile si isotricul companiei sau afacerii tale.
Prin crearea unui website ai avantajul ca te poti folosi de un design frumos, poze de prezentare si descrieri in amanunt.
DEZAVANTAJ: Produsele nu sunt palpabile
Un alt dezavantaj pentru site uri este ca, produsele nu sunt palpabile, clientii tai le pot vedea dar nu le pot atinge. Psihologic, acest lucru influenteaza decizia de cumparare a cumparatorului, multi fiind inca reticenti la cumparaturile prin intermediul internetului si a platilor cu cardul. Nu au incredere ca datele lor personale si mai ales bancare, sunt protejate si in siguranta atunci cand le completeaza pe website ul tau.
Desi nu vei reusi sa ii convingi pe toti, macar pentru a atrage o parte din ei, ofera-le cat mai multe informatii despre procesul de comanda, de plata, politica de confidentialitate, pagina speciala de contact cu toate detaliile tale d contact (telefon, mail, adresa fizica) si ofera-le posibilitatea de a a alege plata la livrare. Totusi, piata este in continua dezvoltarea si tot mai multi oameni incep sa cumpere prin intermediul internetului, si procentul creste in continuare in fiecare an.
AVANTAJ: Vei avea cheltuieli mai mici
Cheltuieli mai mici cu chiria, angajatii si utilitatile
Cand ai un site web platesti mai putin pe chirie si pe utilitati (costul de gazduire pornind de la 100 lei pe an, iar reiinoirea domeniuliu de la 65 lei pe an, mentenanta site-ului web este d aproximativ 200 lei pe luna) si bineinteles cu angajatii. Deja scutesti o suma considerabila doar cu chiria spatiului, care in mediul offline este mult mai mare decat in cel virtual. Pe langa acest lucru, nu ai nevoie de un angajat non stop, deoarece site-ul tau web este deschis tot timpul, iar oamenii pot intra si cumpara.
O afacere prin intermediul internetului poate fi pornita rapid si fara angajati sau sediu de birouri. Ai nevoie de crearea unui site web cu design modern si responsive (adaptat la dispozitivele mobile). Vizitatorii tai nu au motive sa creada ca nu esti o companie serioasa atat vreme cat ai un site web profesionist (sau chiar si un blog serios).
DEZAVANTAJ: Vei cheltui mai mult cu livrarea produselor si promovarea acestora
Pe de alta parte, cheltuielile sunt mai mari in ceea ce priveste livrarea produselor tale si promovarea website-ului tau. Competitia in mediul virtual a crescut considerabil in ultimii ani, iar astazi pentru a obtine profit, nu mai este suficient sa ai un website cu design atragator si functional. Datorita acestul lucru, trebuie sa ai un plan de optimizare si promovare bine structurat de la inceput. Aceata strategie de promovare trebuie sa includa cat mai multe canale de comunicare.
Pentru a obtine trafic targetat pe site-ul tau web, care sa poata fi transformat mai apoi in clienti, ai nevoie de un buget de seo si ppc si de o prezenta online puternica. Site-ul tau web are nevoie de optimizare pentru motoarele de cautare pentru ca acesta sa se poata evidentia intre milioane de pagini web. Majoritatea oamenilor cred ca este simplu sa incepi afacerea visurilor tale in mediul virtual si se decid sa deschida un site, sau mai multe site-uri in care insa nu investesc nici timp si nici resursele necesare. Orice site are nevoie si de o sectiune de blog unde sa ofere informatii unice si relevante vizitatorilor, de adrese de mail profesionale pentru a oferi incredere utilizatorilor in procesul de comunicare de marketing si cumparare.
Datorita competitiei ridicare, multe siteuri se lupta pentru a fura vizitatori cat mai multi, un volum cat mai mare de persoane la ei pe site. Insa un volum mare al utilizatorilor nu aduce neaparat si un nivel ridicat de profit, daca majoritatea utilizatorilor vor parasi site fara sa cumpere ceva.
In plus, costurile de livrare sunt si ele mai ridicate, deoarece intr-o afacere offline clientii vin si cumpara direct din magazinul tau, pe cand in mediul virtual trebuie sa trimiti tu produsele la ei. Si astfel fie ceri bani in plus clientilor, fie iti asumi tu acest cost. Vor fi persoane dispuse sa achite si pentru transport, vor fi persoane care vor renunta la comanda atunci cand vor vedea costul de transport.
CONCLUZIE
In final, da, merita sa investesti in mediul virtual, deoarece este viitorul si cu cresterea este din ce in ce mai mare de la an la an. Daca nu intri acum, risti ca peste cativa ani, costurile sa fie mult mai mari. Nu este deloc simplu sa ai succes in mediul online deoarece exista milioane de competitiori, insa exista multe posibilitati de crestere si poti avea rezultate daca apelezi la profesionisti care sa te ajute.
Principalele aspecte pe care trebuie sa le iei in considerare atunci cand pornesti pe acest drum sunt:
- un design modern si responsive
- un blog unde sa publici constant informatii utile si de valoare pentru clientii tai
- o strategie de promovare care sa includa atat campaniile platite cat si promovarea seo
- un serviciu suport clienti de calitate
- comunicare prin email cu acestia
Afacerea ta trebuie sa aiba o prezenta profesionala in mediul virtual, sa profite de posibilitatea de a isi prezenta serviciile si produsele cat mai amanuntit. si sa ofere cat mai multe informatii prin intermediul internetului. Pentru a obtine rapid si simplu un volum decent de vizitatori utilizeaza campaniile pay-per-click, insa pentru a-ti face observata prezenta intre milioane de siteuri, ai nevoie si de promovare seo. Afla ca acest tip de promovare are efecte pe termen lung si te ajuta sa poti obtine trafic targetat si mai usor de convertit in clienti.