In ultima vreme, s-a raspandit foarte mult termenul de publicitatea inselatoare datorita cresterii numarului de cazuri raportat catre autoritatile competente pentru publicitate.
In momentul de fata, putem crea o lista de expresii si cuvinte care daca sunt utilizare in reclame pot atrage dupa sine penalizari, suspendarea conturilor de reclame si amenzi destul de mari conform legii nr. 158 din 18 iulie 2008. Astfel, Ministerul Finantelor publice a pus la dispozitie o lista de expresii care sunt considerate ca fiind publicitate comparativa sau inselatoare, in urma experientelor pe care le-au avut de-a lungul timpului, fara a fi limitate la acestea:
- „cel mai important furnizor local, regional si national”,
- „cea mai ieftina/buna”,
- „in cele mai bune conditii si la cele mai bune preturi”,
- „cel mai bun raport calitate pret”,
- „cea mai variata gama de produse”,
- „produse de cea mai buna calitate”,
- „cele mai inalte standarde”,
- „primul (…) cu servicii complete din Romania”,
- „cele mai performante echipamente din domeniu”,
- „lider in acest segment de piata”,
- „costuri sub nivelul concurentei”,
- „cele mai mici preturi din oras”,
- „cele mai bune abonamente”,
- „cel mai bun curs valutar”,
- „cea mai pura (…) din lume”,
- „cele mai vandute”,
- „preturi fara concurenta”,
- „cele mai bune preturi”,
- „cel mai mare centru (…) din Romania”,
- „tarifele cele mai mici de pe piata in (…)”,
- „suntem cei mai buni din (…)”,
- „nu e singura, dar e cea mai buna”,
- „cele mai mici comisioane”,
- „primul din tara (…) autorizat”.
Aceste fraze, si altele asemanatoare, pot conduce la sanctiuni pentru comunicari comerciale inselatoare sau publicitate comparativa conform legii. In plus, Consiliul National al Audiovizualului, in baza codului CNA, a sanctionat astfel de comunicari in reclame TV sau Radio precum:
- „cel mai mic pret din Romania”,
- „Daca gasesti mai ieftin, primesti de zece ori diferenta”,
- „singura din Romania care produce doar paine fara E-uri,
- ”reduce durerea in doar 21 de zile”.
Totusi, exista in continuare nenumarate astfel de comuncari comerciale, atat in mediul audiovizual cat si in mediul online, reclamele continand expresii similare cu cele prezentare mai sus. Trebuie sa intelegi ca utilizarea acestora iti pot prejudicia strategia de comunicare si marketing deoarece pe langa amenzi usturatoare, autoritatile iti pot interzice reclama ilegala.
Pentru a te asigura ca toate materialele tale publicitare (Online, radio, TV) sunt in conformitate cu prevederile legale, este recomandat sa analizezi in detaliu toate mesajele publicitare menite sa promoveze serviciile sau produsele tale, asa incat sa elimini orice risc ca acestea sa fie considerate publicitate comparativa sau inselatoare. Astfel, printr-un comportament proactiv se elimina riscurile de a incalca legea in vigoare cu privire la comunicarea comerciala si poti deveni mai responsabil implementand strategii de marketing eficiente si corecte. In plus, vei fi asigurat ca totul este in regula in cazul unor contrule alea autoritatilor.