Unii spun ca scrisul este o arta si astfel exprima ceea ce simt. Altii spun ca de fapt, ar fi o stiinta si scriu fiecare articol din perspectiva cititorilor. Adevarul este undeva la mijloc, dar si in ambele parti. Vrei sa scrii sis a ajungi la inimile oamenilor, dar daca nu ai o strategie bine pusa la punct pentru asta, vei da gres la un moment dat. Asadar bloggingul este un `sport` nou care imbina arta cu stiinta, pentru a ajunge la succes.
Bloggingul a luat avant in august 1999, odata cu lansarea blogger.com. astazi, mai mult de 1 milion de postari sunt scrise ilnic si mai mult de 33 de milioane de bloguri noi apar in fiecare luna. Putine dintre blogurile trecutului au reusit sa ajunga la mii de oameni, pentru ca majoritatea au evoluat in timp in blogosfere.
In aceasta postare voi incerca sa dau timpul inapoi si sa iti arat ce s-a intamplat si cum au ajuns unele dintre cele mai vestite bloguri acolo unde sunt acum. In primul rand o sa incerc sa iti arat care sunt factroii care au condus la succesul acestor bloguri dar si specificitatile din designul blogurilor, strategia de postare sau de marketing pe care fiecare dintre ele au aplicat-o.
1. Huffington Post – 110 in clasamentul global
Strategia acestui blog este destul de vizibila chiar din motto-ul sau : ziarul de pe internet: stiri, bloguri, videoclipuri, comunitate.
In septembrie 2014 au deposit limita de 100.000.000 de vizitatori unici si au fost la acea vreme primii in clasamentul Statelor Unite.
Primul factor care a contribuit la succesul lor este faptul ca inca de la inceput au mizat pe videoclipuri. Imediat ce au primit o finantare de 5 milioane de dolari de la Softbank in 2006, au investit intr-o echipa de multimedia. Imediat a urmat dominatia media.
In august 2012 Huffington Post Live a devenit unul dintre cei mai mari producatori video din mediul online. Si-au dedicat nu mai putin de 100 de angajati care sa se ocupe doar de acest proiect, producand astfel undeva la 12-16 ore de continut video in fiecare zi – un volum urias.
Huff Po Live a depasit deja 2 miliarde de vizualizari, iar vizitatorii petrec in jur de 18 minute pe site. Doar prin monetizarea acestui numar de vizitatori, HuffPost Live a reusit sa isi acopere intre 15-18% din cheltuieli. Inspirat din succesul platformei lor live, blogul a lansat si HuffPost Studio care le-a permis sa emita in timp real.
Al doilea factor a fost construirea unei comunitati uriase printr-o actiune simpla: si-au pus vizitatorii pe primul loc cu ajutorul unor articole interesante. E bine de stiut ca siteul are o medie de 1 milion de comentarii pe luna! In timp ce doar in 2011 siteul a inregistrat peste 100 de milioane de comentarii intr-un singur an.
Desi au avut un test prin 2012 unde au pus posibilitatea de comentariu doar pe Facebook, aceasta miscare le-a cam scazut din popularitate. Cu toate acestea, desi nu mai primeau la fel de multe comentarii, au format in jurul paginii de Facebook o comunitate ce chiar si azi este greu de depasit. O comunitate de bloggeri ce aduce din 2013 cate o postare o data la 58 de secunde. Avand mai mult de 30.000 de bloggeri, faceti voi calculele mai departe.
Acest volum urias este publicat pentru a tine cititorii aproape.
In plus, ceea ce au facut cei de la HuffPost este sa creeze o tehnologie proprie prin care sa creasca experienta pozitiva a cititorilor. Aceasta tehnologie nu este prea intalnita in Romania, dar voi incerca sa o traduc: sistemul de management al continutului personal. Ce inseamna asta? Ei bine nu e nimic mai departe de `sentimentul` cititorului. Bazat pe inteligenta artificiala, sistemul se foloseste de mai mult de 30 de factori printre care trendurile din distribuiri, numarul actiunilor de pe retelelor de socializare. Acestea sunt rapid receptate de acest sistem si schimba nuanta postarilor ce apar pe paginile publice HuffPo.
Al treilea factor este diferentierea in ceea priveste strategiile de marketing. La inceput s-a dorit a fi o afacere bazata pe continut de calitate, si o o afacere cu personalitate jurnalistica, asa ca prima data s-au concentrat asupra continutului.
Noile articole sunt gandite intr-un mod putin diferit, pentru ca managerii si-au dat seama ca cititorul doreste contint de calitate scris pe intelesul lui.
In plus acestia mai folosesc si tehnici SEO care cuprind cuvinte cheie, titluri attractive, linkuri interne, legaturi externe si imagini atractive.
Urmatorul factor a fost dominatia in jocul social media – Huffington Post are peste 50 de milioane de fani pe Facebook si mai mult de 6, 3 milioane de followeri pe Twitter. Asta determina insa un joc echitabil si pentru restul competitorilor, in ceea ce priveste calitatea pe care o primesc cititorii.
In 2011 Huffington Post au fost primii care au dat posibilitatea cititorilor sa devina `fani`, sa dea click pe `follow` ori pe `like` pentru articolele publicate.
Aceasta strategie a asigurat drumul catre dominatia HuffPost in zona de social media. Tot ei s-au aflat pe primul loc la volumul de continut publicat in limba engleza, dar si in top 10 la nivel de Twitter.
Un alt factor important a fost consistenta brandului personalitatii. Huffington Post s-a imparti in atat de multe ramuri, dar care au pastrat identitatea brandului intacta. Cele mai bune 5 ramuri ale HuffPost sunt cele dedicate femeilor, politicului, afacerilor, stiintei si tehnologiei.
Chiar si dupa ce s-au consacrat si-au pastrat acelasi stil perseverent, pentru ca inca sunt considerati un site de stiri si politica.
Primul lucru care a contribuit la crearea acestui stil constant a fost predispozitia lor catre titluri importante pe prima pagina. Asa numitele newsplash sunt o semnatura proprie HuffPost pentru ca functioneaza pentru ei. Chiar si la 10 ani de la creare, newsplash-ul inca nu este schimbat, pastrand o identitate ce poate fi usor recunoscuta, de acum. Inca un lucru care a contribuit la recunoasterea si diferentierea site-ului de altele este culoarea verde. Asa arata site-ul lor in 2005.
Verdele ramane culoarea predominanta. Desi poate parea un lucru primordial, culoarea te ajuta sa iti creezi propria identitate. In plus, pastrarea aproape neschimbata a schitei paginii ajuta cititorul sa recunoasca site-ul mult mai repede, crescand astfel si credibilitatea sa in ochii cititorilor.
2. Business Insider – locul 200 la nivel global
Kevin P. Ryan a lansat Business Insider in 2009. Deocamdata au 7 editii international in Australia, India, Malaysia, Indonesia, Singapore, China, and the UK.
BI se concetreaza pe oferirea de stiri din domeniul afacerilor, dar si pe analiza acestora. Cu toate acestea vei putea citi si informatii interesante despre tehnologie, lifestyle, si chiar divertisment, acestea fiind sectiunile site-ului.
Ceea ce diferentiaza Business Insider de alte site-uri cu tematica economico-financiara (cum e Wall Stree Journal) este faptul ca stilul de scris este intelegibil pentru oricine citeste. Practice nu trebuie sa fii economist pentru a intelege articolele de pe site. Orice limbaj de lemn este evitat, site-ul fiind inteligibil pentru mai mult de 80 % dintre cititori. Desi au fost acuzati ca folosesc titluri capcana, lor, in special, le-a facut bine. Atat de bine incat in 2014 au depasit numarul de cititori al Wall Street Journal, indoar 5 ani de la aparitie. Recent BI a fost cumparat de Axel Springer in Germania pentru 343 de milioane de dolari.
Primul factor care i-a ajutat sa urce rapid in preferintele cititorilor a fost versiunea mobila.
ComScore data arata ca versiunea mobile a fost folosita de mai multe ori decat cea desktop.
Sa nu crezi ca e bine totusi sa apelezi doar la o versiune mobila – nu vei fi intelligent, vei fi doar lenes. Trebuie sa intelegi care sunt preferintele audientei. Asta inseamna ca ai nevoie de analiza inainte sa decizi daca vrei si versiunea pentru dispositive mobile. Asta a facut si BI. Au inteles ca cititorilor lor le plac ecranele mari cu multe imagini.
Asa ca ei vad ecranele dispozitivelor mobile ca o prelungire a lor dar si a cititorilor pentru ca inca de la inceput au folosit tiparele de comportament ale cititorilor – in weekend folosesc mai mult telefoanele mobile, in timp ce dupa-amiaza este dedicate tabletelor.
Intelegand acest lucru ei pot sa distribui exact materialul care trebuie la ora care trebui in asa fel incat sa fie perfect `citibil` de pe dispozitivele folosite de audienta lor.
O intelegere mai buna a tintei lor a ajutat BI sa treaca de ziua de lucru catre weekend, in pat sau chiar catre cursele cu autobuzul sau cu metroul.
Al doilea factor care le-a influentat popularitatea a fost faptul ca s-au bazat mult pe partea vizuala a publicatiei. BI are un design minimalist cu mult spatiu alb. Articolele lor contin grafica de buna calitate iar articolele sunt structurate in paragrafe mari, usor de citit.
Folosesc foarte mult tabele, grafice, diagrame pentru a explica date importante. Slideshouw-urile sunt intalnite destul de des pe blogul international.
BI are de asemenea articole cu randuri distantate, linii mai mari si fonturi usor de citit.
Un alt factor care i-a propulsat inaintea Wall Street Journal este faptul ca au investit in jurnalismul investigativ adica cel care creeaza articole de calitate.
Un exemplu este biografia de 22.000 de cuvinte bazata pe viata Marissei Mayer. Pana in prezent a trecut de 15 milioane de vizualizari, care fac ca efortul sa merite fiecare banut.
Anul acesta au dezvoltat o sectiune de continut platit, la care ai acces doar daca esti abonat platitor. In 2014 au investit sume mari de bani in productie video-digitala. Game Changers si Above and Beyond au fost ambele asteptate cu nerbadare si inca se bucura de popularitate.
Faptul ca au reusit sa obtina interviuri cu cele mai interesante personalitati din lumea economica si de afacer a fost un plus urias pentru ei. Acest efort s-a materializat intr-o medie de 10 milioane de viziualizari pe luna, pentru filmulete ce ruleaza doar pe site-ul lor.
BI s-a concentrat pe punerea la dispozitita cititorilor a continutului de calitate, in felul in care voiau cititorii, scopul fiind acela de a crea o companie media usor de inteles si pentru pchii neavizati.
3. BuzzFeed – locul 111 la nivel global
BuzzFeed a fost creat in 2006 de Jonah Peretti (care a creat si Huffington Post) si John Johnson.
S-au concentrat inca de la inceput pe un anume tip de continut – Acela care este distractive si usor de distribuit care s-a impartit pana la urma in peste 25 de sectiuni. Continutul grafic este urias. In 2014 s-au folosit chiar si de teste fulger pentru a ajunge la peste 1 milion de vizualizari in timp scurt.
Inainte de aceste teste, BuzzFeed se baza pe preferatul internetului -`batranul articol`. La momentul acesta siteul lor are o audienta globala de peste 200 de milioane de vizualizari, din 10 editii internationale.
Primul factor in ceea ce ii priveste este arta de a scrie un titlu cu adevarat bun. Daca ai un articol bun, atunci neaparat trebuie sa te gandesti bine cum sa costruiesti si titlul sa fie chiar mai bun pentru a atrage vizualizari. Trebuie sa stii sa folosesti acest tip de ambalare pentru a trezi curiozitatea cititorului. Altfel, continutul tau, oricat de bun ar fi va ramane uitat intr-un colt al cosmosului internautic.
BuzzFeed, de exemplu, a dus tachinarea la rang de arta. Iti atatca direct curiozitatea astfel incat parca nu te poti abtine sa nu dai click pe titlu. Sitagmele ca `n-o sa-ti vina sa crezi` sau `nu ai mai vazut asta niciodata` ori ` vei ramane uimit` sunt toate folosite la foc cotinuu in BuzzFeed.
Succesul lor nu poate fi negat, indifferent de titlurile si sintagmele pe care le folosesc. Un lucru pe care cei de la BuzzFeed il folosesc foarte des este testarea. Ei testeaza pentru cateva ore fiecare titlu, apoi analizeaza si daca nu functioneaza schimba formularea intr-una mai interesanta.
Alt factor interesant este faptul ca au folosit exact cele la place cititorilor mai mult – videoclipuri, teste si imagini. Ca si publicit este important sa stii sa scrii bine, insa la fel de important este sa stii sa aloci fiecarui subiect infograficul care trebuie, pentru a ajunge acolo unde vrei tu. E simplu de inteles de ce oamenilor le plac quizzurile – le place sa afla nou despre ei.
Evident nu toate subiectele se potrivesc cu un quiz. Unele vor fi mai de success daca sunt folosit cu un gif, ori poate cu o diagrama. In functie de tipul continutului, este necesar s ail asociezi cu imaginea corecta.
In 2013 BuzzFeed a investit intr-un parteneriat cu Youtube pentru a pune la punct un fel de studio video virtual.
Desi erau pe pozitii destul de bune cu o medie de 170 de milioane de vizualizari per 500 de filmulele, odata cu acest parteneriat s-au avantat chiar mai sus si asta s-a vazut perfect in rezultatele extraordinare.
BuzzFeed a generat nu mai putin de 8 miliarde de vizualizari pe Youtube cu peste 16 milioane de abonati. Numai in iulie 2015 BuzzFeed a inregistrat aproape 2 miliarde de vizualizari, continutul video fiind responsabil pentru mai mult de 41% din continutul siteului.
Un alt factor este formatul siteului. Acum doi-trei ani internetul era plin de liste: cele mai bune 10, 5 lucruri pe care nu le stiai, 9 lucruri de facut si asa mai departe. Asa ca BuzzFeed a revolutionat structura si formatul site-ului cu…quizzuri, bineinteles. Primul de acest gen a fost ` in ce oras ar trebui de fapt sa traiesti?` si ai inregistrat peste 20 de milioane de vizualizari.
Unul dintre cele mai importante aspecte aducatoare de success pentru BuzzFeed este numarul urias de piese de continut create in fiecare zi –peste 700. Important este insa sa fie creat bine in asa fel incat sa creasca credibilitatea si populariatea site-ului.
Urmatorul factor al succesului BuzzFeed fiind investitia neobosita in journalism investigative, insa cu scopul de a crea un brand puternic. Astfel ca azi cand spui divertisment, fotografii cu pisicute, meme-uri cu animale, liste si quizzuri nu te poti gandi la alt in afara de BuzzFeed.
Totusi, si-au pastrat si o parte mai serioasa, pentru ca au dedicat o sectiune intreaga continututlui `lung` – adica pieselor jurnalistice de calitate, bazate pe investigatii adevarate. In felul acesta creeaza o aura de credibilitate in jurul sau si atraga dupa sine si mai multe vizualizari – practic cititorii pot avea acces pe aceeasi platform la doua tipuri de continut – cel casual si cel serios.
Poate cel mai important factor ce a contribuit la succesul BuzzFeed este investitia facuta in social media. 75% din cititorii siteului vin de pe platformele de social media.
Ca sa reuseasca acest lucru BuzzFeed apeleaza de obicei la o strategie usor de implementat. In primul rand incheie articolele si piesele de continut cu un call to action – share, like, follow, etc.
Prin aceasta metoda oamenii ajung sa se logheze in conturile de social media, si sa distribuie continutul pe care tocmai l-au citit. In felul acesta pot castiga si ei cateva likeuri, fapt care, pe viitor ii va impulsiona sa mai distribuie si alte materiale din BuzzFeed. Ca cititor poti sa comentezi pe marginea materialelor, comentarii care se numesc …. Conversatii e Facebook.
BuzzFeed nu a uitat ca fotografiile sunt comoditatea numarul 1 pe retelele de socializare. Asa ca siteul da posibilitatea cititorului sa distribuie fotografiile care ii plac, pe oricare retea sociala.
Cand treci pe langa o fotografie BuzzFeed iti pune la dispozitie butoanele retelelor de socalizare pe care vei putea distribui fotografia respective.
BuzzFeed a investit milioane de dolari in Facebook entru a intelege cum functioneaza internautii si pe baza caror criterii aleg sa distribuie un material sau altul.
Unul din marile lor riscuri este faptul ca sunt neinfricati. Vor trata orice subiect li se pare mai interesant, atat vreme car stiu ca s-ar putea sa aiba de catigat.
Pentru ca riscul sa fie mimin au investit sume uriase in cercetatori care incearca sa defineasca cum anume ajunge un material sa fie distribuit in online. Traiectoria continutului este importanta, pentru ca altfel, de unde ai sti de unde sa incepi?
Astfel, ei stiu nu doar de unde incepe frenezia, dar pot prevedea pana intr-un anumit punct, si pana unde va ajunge o anumita `isterie`. Banuiesc ca va amintit cu totii de poveste cu rochia care ori e alba ori e albastra, nu?
Ei bine acea postare a inceput pe BuzzFeed care a distribuit pe Facebook imaginea, care in scurt timp a strans 8,6 milioane de vizualizari.
In ultimul rand, BuzzFeed a mizat pe dispozitivele mobile – pentru a materialele lor sunt distribuite de doua ori mai multe de pe telefoane si tablete decat de pe desktopuri.
Concluzia
Nu exista un singur drum catre success pentru un blog. Nisa in care activezi, stilul de scris, audienta, designul si poate inca o suta de alti factori, cu totii pot determina succesul blogului tau.
Cu toate acestea exista cativa pivoti comuni pentru toate blogurile de succes din lume.
Construirea unei tehnologii personalizate – toate cele trei bloguri prezentate mai sus au un sistem de management de continut personalizat, adaptat pentru audienta pe care o tintesc.
Publicarea de articole valoroase si din punct de vedere journalistic –Atat Business insider cat si BuzzFeed au investti sume mari de bani in creare de continut de buna calitate. Acest ucru aduce valoare si credibilitate oricarui site.
Construirea unei comunitati de oameni asemamantori – un blog trebuie sa fie cu si despre oameni, trebuie sa ii inspire sis a ii faca sa actionize. Volumul mare de continut, dar si volumul de actiuni atrase de aceste trei bloguri internationale a facut posibila crearea unor comunitati interesante, doar pe paza comentariilor la articole.
Investirea in continut video – filmuletele sunt cel mai consumat tip de continut, mai ales pe platformele mobile. Toate cele trei bloguri au investit milioane de dolari in contruirea unei echioe profesionale care sa creeze aceste filmulete. Rezultatele sunt extraordinare.
Nu trebuie totusi sa dispui de milioane de dolari ca sa ajungi la succesul tau. Incepe incet si construieste neincetat pana cand vei ajunge acolo unde visezi.