Stiati ca Google are o intreaga armata de evaluatori ale motorului de cautare? Acestia sunt pregatiti sa revizuiasca manual site-ul tau, si sa il penalizeze, daca este cazul.
Exista peste 10.000 de evaluatori activi care se uita la paginile de rezultate, iar site-ul tau ar putea fi urmatorul pe lista lor si este posibil sa vezi o scadere semnificativa a traficului.
Insa, nu este cazul sa te panichezi, inca! In acest articol iti voi arata cum sa:
- Afli daca vreun evaluator a vizitat vreodata site-ul tau
- Cum sa primesti notificare instant, imediat cum iti viziteaza site-ul
- Ce trebuie sa faci cu exactitate, daca te-au vizitat!
Ce este un evaluator de motor de cautare?
Evaluatorii sunt persoane reale care evalueaza calitatea rezultatelor de cautare pe Google. Ei fac verificari manuale pe site-uri pentru a ajuta Google sa interpreteze ceea ce crawlerii de rezultate nu pot face.
Ei sunt angajati remote (la distanta) a unor companii precum Appen sau Lionbridge, cu care google are contracte din 2005. Desi lucreaza pentru Google, aceastia nu au nici un contact direct cu Google. Lucreaza pe baza unui Ghid pentru Ratingul de calitate in cautarile Google, de peste 200 de pagini.
De ce sunt acesti evaluatori importanti?
Algoritmul google evouleaza si se schimba constant. Din istoricul sau, el se schimba de sute de ori pe an. Google are nevoie de interventie umana pentru a se asigura ca ofera cele mai bune rezultate posibile.
Cum functioneaza?
Un evaluator va primi un keyword (cuvant cheie) targetat si va trebui sa evalueze calitatea paginilor care apar in rezultatele cautarii. Insa, cum anume definesc aceastia calitatea? Ei bine, acest proces este subiectiv si deschis interpretarii. De aceea, Google de obicei roaga 6 oameni sa evalueze acelasi cuvant sau termen de cautare. Acesti 6 oameni devin judecatorii, juratii si executorii site-ului tau! Este foarte important sa fi atent la ei.
Ce cauta evaluatorii motoarelor de cautare mai exact?
Multumita interviurilor fostilor angajati si unor documente de libera circulatie postate pe internet stim exact ceea ce cauta evaluatorii. Google pune la dispozitie doua cadre de lucru pentru ca acestia sa poata lua decizii fiind informati:
- Nevoi satisfacute: satisfac aceste rezultate nevoile persoanei care a introdus termenul de cautare respectiv?
Este pagina ta relevanta si precisa? Acest ghid este utilizat pentru a determina daca rezultatele sunt de folos pentru utilizatorii de pe mobil si se masoara printr-o scala de 5 nivele de la „Total Nesatisfacator” la „Complet Satisfacator”.
Fiecare nivel de pe scala necesita sa indeplinesti anumite criterii, dupa cum specifica Google:
- „Complet Nesatisfacator” – rezultat nesatisfacator, aproape toti utilizatorii de pe mobil ar vrea (sau ar avea nevoie) sa vada rezultate suplimentare
- „Usor Satisfacator” – de folos pentru un procent mic de utilziator pe mobil si cu slaba legatura cu termenul de cautare
- „Satisfactie Moderata” – de folos pentru un procent mare de utilizatori pe mobil, desi unii ar putea avea nevoie sa vada rezultate suplimentare
- „Satisfactie Ridicata” – de folos pentru majoritatea utilizatorilor pe mobil, desi unii ar putea avea nevoie sa vada rezultate suplimentare
- „Total Satisfacator” – aproape toti utilizatorii de mobil ar fi multumiti de acest rezultat si nu ar mai avea nevoie de rezultate aditionale
Ultima categorie de rezultate este o categorie speciala si foarte rar realizabila, doar in cazurile in care cuvintele cheie sunt identice cu intentia (cand cauti YouTube te astepti ca primul rezultat sa fie YouTube).
Ca si exemplu, pentru a intelege mai clar. Daca ai fi un evaluator care testeaza „Cum sa incepi un blog?” vei avea urmatoarele categorii de siteuri:
Complet nesatisfacator – siteurile care iti spun cum sa iti scri primul articol pentru blog
Usor Satisfacator – o lista de motive pentru care sa incepi un blog
Satisfactie moderata – un interviu al cuiva care a inceput un blog
Satisfactie ridicata – un site cu o lista de platforme pe care iti poti face un blog
Complet satisfacator – un site care te ghideaza pas cu pas prin procesul de setare a unui blog
Cu cat un rezultat satisface nevoile celui care cauta, cu arat va avea o pozitie mai buna.
Atunci cand creezi continut pentru site-ul tau ar trebui sa te intrebi: „Ceea ce creez satisface nevoile persoanei care il va gasi?”. Acest raspuns va dezvalui multe despre strategia ta de SEO.
- Scorul E-A-T: expertiza continutului creat, autoritatea persoanei care a creat continutul, al siteului si al continutului, si increderea unui site, a creatorului si a continutului. Care este scopul unei pagini? Acest tip de evaluare este „oara” la tipul paginii evaluate, lucrand la fel pentru orice tip de site. Este cadrul principal care determina daca o pagina este de calitate slaba sau inalta. De ce? Deoarece combinatia acestor 3 factori poate ajuta la descoperirea scopului principal al unui site.
Mai exact, aceasta pagina ofera informatii de incredere si folositoare? Impartasirea de infromatii nevalidate poate afecta negativ cititorul? Aceasta evaluare se bazeaza pe foarte multi factori precum:
- Liniile industriei
- Calificarile profesionale
- Citate si research
- Profunzimea continutului site-ului
- Afilierea cu organizatii relevante
- Tonul exprimarii
Sa spunem ca un evaluator a primit sarcina de a evalua un termen medical. Atunci cand aplica strategia E-A-T vor verifica daca continutul este creat de un profesionist in sanatate acreditat, scris pe un ton profesional bazat pe infromatii si surse acreditate, pe un site reputabil si cu un istoric de continut medical bine scris.
In contrast: un site care nu este medical ci o pagina de vanzare pentru un supliment care trateaza anumite boli va fi considerat de slaba calitate.
Acestea pot fi aplicate si pentru domeniile fara calificari oficiale. In acest caz. Google cauta expertiza de zi cu zi.
Conform ghidului oficial: Daca pare ca parsoana care a creat continutul are tipul si nivelul de experienta de viata care sa il faca „expert” pe un anumit subiect, vom pretui aceasta expertiza de zi cu zi si nu vom penaliza persoana/pagina/site-ul pentru ca nu exista o educatie formala, oficiala pe domeniul respectiv.
Atunci cand iti creezi site-ul si continutul, ai in vedere ratingul E-A-T si satisfacerea nevoilor. Ai facut destule pentru a te prezenta ca o autoritate de incredere in nisa ta? Ce ai vrea sa scrie despre tine un evaluator in coloana E-A-T?
Conform criteriului de satisfacere a nevoilor:
- Concentreaza-te pe o intentie potentiala pentru cuvantul cheie principal
- Asigura-te ca si continutul tau se axeaza si este relevant pentru acea intentie
- Sterge orice continut irelevant de pe pagina ta
Conform criteriului E-A-T:
- Creeza continut lung si relevant, in detaliu
- Foloseste aceeasi tonalitate specifica industriei tale
- Adauga link-uri sau citeaza surse externe cu reputatie buna
- Creeaza o pagina de descriere unde sa arati calificarile sau experienta ta
Nici una din cele de mai sus nu sunt greu de realizat si recomand sa fie implementate cat mai curand cu putinta.
Cum iti dai seama daca evaluatorii ti-au vizitat site-ul?
Poti monitoriza acest lucru cu ajutorul unui segment personalizat din Google Analytics care iti va spune:
- Ce pagini au vizitat
- Cat au stat
- Cat de des te-au vizitat
- De unde te-au vizitat
- Ce dispozitive au folosit
Toate aceste informatii te vor ajuta sa intelegi ce cauta un evaluator si de ce!
Poti face asta creand un segment personalizat in Google Analytics care sa analizeze si sa urmareasca traficul venit din portalurile evaluatorilor (appen, lionbridge, raterhub, zerochaos, isoftstone, rateriabs, workforcelogiq, leapforce).
Odata setata, alege in Audience Overview perioada de afisare pe 10 ani, pentru a vedea de cate ori ai fost vizitat de evaluatori. Pentru a te duce mai adanc in aceasta cautare, acceseaza comportamente – continut site – toate paginile si vei afla exact pe ce pagini au fost, seteaza apoi referinta integrala si vei vedea care evaluator te-a vizitat si ce pagini au evaluat, inclusiv tara de unde a fost facuta evaluarea si de pe ce dispozitiv.
Cum sa iti setezi alerte automate care sa te avertizeze cand intra un evaluator la tine pe site?
Acest lucru este la fel de simplu, se face tot din Google Analytics. Astfel putem primi un email in momentul in care un evaluator a intrat la noi pe site. Recomand sa iti faci aceasta setare chiar acum!
Deschide Google Analytics, acceseaza ADMIN – alerte personalizate unde setezi numele ALERTA EVALUATOR, trimite email cand aceasta alerta apare si la conditii seteaza se aplica la segmentul creat anterior (evaluatori) atunci cand sesiunile sunt mai mari decat 0.
Apoi, de fiecare data cand un evaluator va intra pe site, vei primi un email de avertizare instant.
Si acum, stii ca te evalueaza, dar ce faci?
Este bine ca, daca ai fost vizitat de un evaluator sa iti verifici traficul. Verifica traficul organic comparativ cu ultima sectiune. Daca traficul a crestul ai trecut testul, daca acesta a scazut ai picat testul. Insa, este posibil ca scaderea traficului sa fie datorita unor schimbari in algoritmul google. Foloseste un instrument de penalizare google pentru a verifica asta, daca rezultatul este ca ai picat testul…citeste mai departe!
Un evaluator ti-a marcat site-ul ca fiind irelevant? Iata ce trebuie sa faci
Sunt cativa pasi pe care ii poti urma pentru a iti pune site-ul inapoi pe drumul cel bun.
Ia adresele URL ale paginilor revizuite si verifica-le prin Google Search Console sa vezi pentru ce cuvinte cheie erau indexate. Alege primele 3 cuvinte cheie si cauta-le in Google apoi treci prin cele mai bine rankate pagini pentru aceste cuvinte si compara continutul acestora cu al tau.
Cauta sa raspunzi la urmatoarele intrebari:
- Ce face acest continut diferit de al tau?
- Ce il face mai bun ca al tau?
- Satisface nevoile de cautare?
- Este conform EAT?
Si revenim inapoi la intrebarea: Ce as vrea sa scrie evaluatorul despre pagina mea? De aici ar trebui sa porneasca lista cu schimbarile care trebuiesc aplicate pentru a iti imbunatati continutul.
Daca ai fost penalizat si nu esti sigur cum sa iti pui site-ul inapoi pe picioare, nu ezita sa ne contactezi!