Daca va intrebati de ce aveti nevoie de optimizarea paginilor in motoarele de cautare, raspunsul este simplu. Termenul de SEO vine din limba engleza si este prescurtarea de la Search Engine Optimization, adica optimizarea pentru motoarele de cautare.
Vizitatorii veniti din motoarele de cautare sunt cu adevarat valorosi, in functie de domeniul site-ului tau, deoarece acestia sunt targetati si ajung din google prin cautarea de cuvinte cheie specifice pentru afacerea ta. Astfel, rata de conversie va creste semnificativ.
Cum se realizeaza optimizarea SEO pentru motoarele de cautare?
Mai jos am alcatuit o lista cu cele mai importante lucruri de facut:
- Analizarea site-ului si targetului (cui se adreseaza site-ul)
- Analizarea starii site-ului la momentul actual
- Analizarea posibilitatilor de imbunatatire (optimizarea seo pe pagina si lista de cuvinte cheie relevante)
- Designul site-ului
- Depistarea problemelor / link-urilor defectuoase
- Usurinta de navigare pe site
- Validarea codului HTML
- Studiul de cuvinte cheie (keywords) pentru SEO
- Consta in gasirea de cuvintelor pentru care se va realiza optimizarea site-ului
- Transformarea textului pentru web (Web Copywriting) adica optimizarea acestuia pentru anumite cuvinte cheie
- Optimizarea efectiva a paginilor (tot pe anumite cuvinte cheie, dar si privind viteza de incarcare)
- Setarea titlului pentru fiecare pagina precum si a META-Tagurilor – care trebuie sa contina cuvinte cheie relevante
- Utilizarea heading(1 pana la 4) pentru a arata structura paginilor
- Crearea de pagini de eroare personalizate
- Alte modalitati pentru a pune in evidenta cuvintele cheie pentru motoarele de cautare
- Inscrierea manuala in directoare romanesti si internationale in functie de specificul site-ului precum si depistarea site-urilor cu care se poate face Link-Exchange
- Raport final care prezinta rezultate activitatii de optimizare: cuvintele cheie pentru care se obtine o pozitionare in primele 10 si cresterea traficului ca urmare a vizitatorilor veniti din pagina de rezultate din search engine
Optimizarea on-page se refera la schimbarile ce sunt realizate in cadrul site-ului tau vizibile fie de vizitatori fie de spideri. Aceasta optimizare se refera la informatiile din META-Taguri, din body-ul paginii si link-urile interne din site.
Optimizarea off-page este reprezentata de linkurile din alte site-uri catre pagina (back links), dar si cele din pagina catre acele site-uri(external link). Search enginge marketing(SEM) poate fi considerat ca parte integranta in procesul de optimizare seo in afara siteului.
Ce este SEO si cum functioneaza motoarele de cautare
Termenul SEO vine din limba engleza si inseamna Search Engine Optimization, optimizarea pentru motoarele de cautare.
Concret, optimizarea seo este un proces prin care incerci sa iti imbunatatesti pozitia in rezultatele afisate de google pentru anumit cuvinte sau expresii cheie.
I. Cum te ajuta optimizarea SEO on-page creste in primele rezultatele organice si pentru a ajuta motoarele de cautare sa inteleaga tematica site-ului tau
Motoarele de cautare citesc un site total diferit de modul in care il citesc vizitatorii umani, deoarece acestia se bazeaza pe limbajul de programare (codul) din spatele sau.
Datorita acestui fapt, optimizarea pentru motoarele de cautare care se face pe site este esentiala. Astfel:
- titlurile din fiecare pagina web trebuie sa contina cuvantul cheie principal
- trebuie sa utilizezi link-uri interne pentru a creea legaturi intre pagini web din site-ul tau
- denumirea tuturor imaginilor, cat si alt-text trebuie sa contina cuvintele cheie pentru care vrei sa te indexezi in google
- subtitlurile din fiecare pagina web trebuie sa contina cuvinte cheie relevante
- viteza de incarcare a site-ului tau trebuie sa fie optima.
La prima vedere, poate parea dificil sa intelegi cum sa faci aceste lucruri, mai ales daca unii termeni sunt complet noi pentru tine, insa datorita noilor tehnologii precum WordPress (cea mai utilizata platforma de creare site web) lucrurile sunt mult mai simple de fapt si le poti face singur, fara cunostinte de programare. Aceste imbunatatiri sunt esentiale pentru cresterea traficului pe un site web.
Seo este un proces complex si trebuie gandita o strategie pe termen lung pentru a creste in pagina de rezultate din google.
II. A doua parte din strategia de seo o reprezinta optimizarea seo off-page, prin care arati moroarelor de cautare ca este de incredere
Atunci cand site-ul tau este perfect optimizat conform celor de mai sus, dar si cel al competitorilor tai est la fel de bine pus la punct, cum faci sa castigi teren in google search engine?
Daca, si tu si competitorii tai aveti cuvinte cheie integrate in titluri, subtitluri, informatii meta si denumirea imaginilor, viteza de incarcare sub 5 secunde, continut de calitate, link-uri interne care sa faca legatura intre pagini din site si functionalitati tehnice asemanatoare, cum poti sa ii depasesti in motoarele de cautare?
Cum vor stii motoarele de cautare care dintre site-uri sa il afiseze primul si care al doilea?
Astfel motoarele de cautare (Google, Bing, Yahoo etc) se bazeaza acum pe o metoda pe care o folosesc si vizitatorii umani, si anume pe pareri externe. Adica analizeaza cate site-uri fac trimitere catre site-ul tau (link building). Link building-ul reprezinta practic voturi de incredere acordate de alte surse.
Daca exista 30 de surse externe de incredere care fac trimitere catre site-ul tau, in timp de competitorii tau au doar 2-3 linkuri, atunci orice motor de cautare va considera ca site-ul tau este mult mai relevant si il va afisa inaintea celorlalte.
In concluzie, aduna cat mai multe linkuri de calitate catre siteul tau pentru o promovare seo corecta si eficienta, si nu uita sa tii cont de lista de cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta. Desi poate nu stiai asta, cand vine vorba de linkuri externe, si cele venit din social media sunt la fel de utile si relevante ca si cele din site urile de profil cu incredere mare.
Functionarea motoarelor de cautare
Ca sa poti intelege si mai bine ce inseamna seo, sau ce este seo, trebuie sa intelegi cum functioneaza motoarele de catuare. Acestea reprezinta un portal prin care informatiile aflate in internet pot fi gasite si accesate. Insa, in spatele acestui proces simplu si usor de inteles pentru toata lumea, ceea ce vedem cu totii, exista numerosi algoritmi si microprocesoare care analizeaza permanent www (proces numit crawling). In urma analizei pe baza cuvintelor cheie din cautari, ei indexeaza mai apoi paginile cele mai relevante din punct de vedere al continutului, tinand cont in afisarea in primele rezultate si de numarul de linkuri externe care duc spre siteul respectiv.
Cum sunt scanate siteurile – procesul de crawling
Web-ul este ca o mare panza de paianjen, dupa cum arata si denumirea (spider web), iar la fiecare intersectie a panzei se gaseste o pagina, iar puntea dintre fiecare intersectie (dintre pagini web) este reprezentata de link-urile.
De acceea si programele folosite de google, pentru a gasi aceste documente, se numesc spiders (paianjeni) sau crawlers (taratori), care au rolul de a scana toate siteurile din web si a le stoca si organiza pe servere. Procesul este cam asa, aceste programe rascolesc reteaua web de pe anumite site uri si pagini web, iar de la acelea gasesc link-uri catre alte 3 siteuri sa zicem, si le urmaresc catre acelea. In drumul acesta ei memoreaza in baza lor de date si organizeaza tot ce gasesc in functie de anumite criterii. Acestea trebuie organizate ca intr-o biblioteca, nu aruncate haotic, si ordonate dupa tip, autori.
Ce se intampla in timpul unei cautari pe Google?
Atunci cand cauti cuvintele cheie pe care le doresti pe Google, de exemplu: brad artificial, Google cauta in baza de date pe care o are fiecare pagina din site-urile existente, care au in continut acele cuvinte cheie. Exista mii de rezultate posibile, insa Google incearca sa organizeze rezultatele, adica site urile, in functie de relevanta acestora, punandu-si peste 200 de intrebarim ca sa se asigure ca iti arata rezultatele cele mai bune. Asta inseamna ca Google analizeaza elementele de seo din site urile de interes (pe care le-am mentionat mai sus), dar si pe cele externe (numarul de link-uri care duc spre un anumit site web) pentru a isi da seama daca acea pagina raspunde cel mai bine cerintelor tale.
Aceste intrebari sunt variabile din algoritmii de cautare din baza de date si se actualizeaza constant pentru a evita spam-ul. Totusi, indiferent de actualizarile acestora, scopul ramane acelasi, si anume de a livra continut relevant pentru vizitatori conform cuvintelor cheie cautate de acestia.
De ce fac asta? Daca tu cauti ceva anume pe google si nu gasesti nimic relevant, este clar ca nu vei mai cauta atat de des, corect? Iar acestia nu ar mai castiga din reclamele platite, si cu siguranta, nu este ceea ce isi doresc. Ei incearca sa optimizeze rezultatele din motoarele de cautare, iar ast inseamna ca tu, in strategia ta de SEO trebuie sa tii cont mai mult de a scrie continut pentru oameni si nu pentru factorii de ranking.
Conform ultimului update la algoritmul de cautare google, RankBrain, acum, Google foloseste inteligenta artificiala pentru a fii cat mai aproape de ceea ce isi doresc utilizatorii sa gaseasca. Au inlocuit algoritmul fix cu AI pentru a dobandi cunostinte noi si a se auto-imbunatati ca sa ofere cele mai bune si de calitate rezultate in baza cuvintelor cheie introduse de tine.
White Hat SEO vs. Black Hat SEO
Procesul de SEO este acum mult mai clar, si ai inteles concret care sunt actiunile pe care trebuie sa le faci atat in pagini cat si in afare lor, pentru a aparea cat mai sus in rezultatele online. Acum, este important sa alegi ce fel de seo vrei sa faci si daca vrei sa ai rezultate rapide intr-un timp scurt sau gandesti o strategie online de seo pe termen lung.
Atunci cand vine vorba de online, trebuie sa tii cont de competitia acerba si sa te gandesti bine cat timp vrei sa activezi in domeniul ales, deoarece in functie de obiectivele afacerii tale este nevoie sa alegi strategia potrivita pentru tine.
Ce reprezinta Black Hat SEO?
Tehnica Black Hat SEO este o tehnica pedepsita de catre google sau orice alt motor de cautare, deoarece nu este tocmai cea mai corecta si onesta. Prin Black Hat SEO se aduna linkuri externe automat prin utilizarea unor software-uri, care mai apoi livreaza continuturi separate pentru oameni si google. Practic software-urile acestea rescriu acelasi lucru automat doar invarting cuvintele cheie. In timp, google se va prinde ca incerci sa il pacalesti si te va penaliza sanatos, ducandu-te la coada listei de rezultate.
Exista si alte actiuni utilizare in acest tip de promovare seo, dintre care unele inca mai functioneaza si nu sunt penalizate, iar altele sunt penalizate la prima abatere. Nu se recomanda acest tip de SEO deoarece vei scadea rapid din rezultatele de cautare, sau risti chiar sa iti fie inchis siteul definitiv.
Ce reprezinta White Hat SEO?
Pe de alta parte, tehnica de white hat SEO este cea indicata si corecta pentru a ajunge mai sus in rezultatele google sanatos. Atunci cand ai sau vrei sa incepi o afacere in mediul online cu rezultate pe termen lung, este important sa ajuti siteul sa creasca corect in rezultatele google. Acest lucru poate fi facut cu ajutorul tehnicilor de tip withe hat seo, dar este nevoie de timp pentru a vedea rezultatele.
Atunci cand apelezi la acest mod de lucru online, vei avea grija sa oferi continut valoros vizitatorilor tai, asa incat atunci cand ei cauta prin rezultatele google si ajung pe tine pe pagina sa gaseasca ceea ce isi doresc. Iata cateva actiuni de optimizare de tip white hat seo:
- analizeaza potentialii clienti – este important sa iti creezi un buyer persona si sa te pui in locul lui, sa te gandesti cum ar cauta el pe internet, ce cuvinte cheie ar folosi, pe care sa le utilizezi mai apoi in strategia ta de seo
- creeaza continut relevant – adica optimizare continut, sa fie util si sa includa termenii de cautare relevanti
- structureaza site-ul in asa fel incat un utilizator sa gaseasca ceea ce are nevoie in maxim 3 click-uri – este important sa intelegi ca lumea nu are foarte multa rabdare, iar in online posibilitatile sunt aprope infinite. Astfel, daca un vizitator nu gaseste rapid ceea ce are nevoie pe siteul tau, va pleca in alta parte
- prezenta in social media – pentru a creste increderea in brandul tau, este nevoie sa ai profil-uri pe toate retelele de socializare utilizare de catre publicul tau tinta. In plus, acestea vor contrinbui si la cresterea profilului de linkuri externe, deci te vei indexa mai bine.
In final, este important sa iti faci un plan de promovare complet de care sa te tii lunar pentru a ajunge sa ai succes online. Nu este suficient doar sa publici cate un articol pe blog din cand in cand, mai ales daca acel articol nici macar nu este optimizat seo si nu are continut relevant. Seo este mai mult decat a ajunge mai sus pe o anumita cautare in google. Dupa ce ai ajuns in primele rezultate trebuie sa lucrezi sa te mentii acolo.
Optimizare SEO on-page vs optimizare SEO off-page – pentru rezultate vizibile
Procesul de optimizare SEO este impartit in 2 categorii mari asa cum am specificat si mai sus, SEO in pagina si seo in afara paginii (cate link-uri de calitate externe trimit catre siteul tau).
Un site bine indexat online este un site care are, pe scurt:
- continut de calitate, un articol bine scris pe blog (cel putin unul nou pe luna) (activitati on-page seo)
- pagini complete cu informatii meta si titluri si subtitluri, link personalizat la fiecare pagina in parte (activitati on-page seo)
- o baza externa de link-uri de calitate, de incredere (activitati off-page seo)
In concluzie, rezultatele din procesul de seo se vad intr-un timp mai lung decat in cazul campaniilor de promovare platite pe Facebook sau pe Google, insa este important sa intelegi ca ele sunt pe termen lung. Un link de calitate odata obtinut, cateva site uri de incredere in care s-a scris despre afacerea ta, vor ramane in interenet pentru totdeauna, in timp ce o campania platita de PPC odata oprita dispare cu totul. Sper ca acest articol ti-a fost de folos si te-a ajutat sa intelegi cat de important este procesul de seo si sa incepi imediat sa actionezi in directia optimizarii siteului tau.