Cand vine vorba de optimizarea SEO si sistemul de functionare a acesteia, trebuie, de fapt, sa stii un singur lucru: daca nu esti pregatit sa mergi pana la capat, nu incepe SEO! Fiind un domeniu care se modifica constant, SEO nu va ajunge niciodata la capatul drumului. La fel cum pentru internet nu exista o limita, nici pentru optimizarea pentru motoarele de cautare, nu exista. Asa ca daca nu esti pregatit sa iti modifici constant modul de lucru si maniera de gandire practica in ceea ce priveste SEO, mai bine nu incepe.
Unul dintre primele lucruri pe care trebuie sa le ai in vedere in cele ce urmeaza este metodologia dupa care se poate lucra diferit de restul specialistilor SEO, dar cu rezultate cel putin la fel de bune, daca nu chiar mai bune. Metoda conteaza foarte mult si vei afla in continuare cateva dintre lucrurile la care trebuie sa fii atent.
Nu este suficient sa faci SEO “la nimereala” este important ca atunci cand o faci pentru alte companii, sau chiar pentru a ta, sa fii eficient fara sa atragi penalizari de la Google pentru ca ai folosit metode de “black hat SEO”. Unele penalizari sunt atat de grave incat poti ramane fara website, deci fara o platforma online care sa tina legatura cu clientii tai virtuali. Ori, daca in online nu existi, sunt foarte mari sanse ca nici in offline sa nu existi ca si companie, pentru prea mult timp.
Noul algoritm Google
O noua descoperire, care pentru unii dintre voi s-ar putea sa fie un soc, este noul algoritm Google, care detecteaza neconcordantele, sau mai familiar spus, aberatiile. In special pentru cei care fac Black Hat SEO, este noul barometru pe care trebuie sa-l treaca, drept pentru care va voi arata cateva dintre slabiciunile acestui nou algoritm.
Intorcandu-ne, deocamdata la vastul domeniu SEO, trebuie sa stii ca ai doua optiuni,:
- Poti sa evoluezi odata cu el
sau
- Poti sa lasi cel mai bun lucru pentru compania ta sa-ti scape din mana.
Partea buna este ca atunci cand spun ca este cel mai bun lucru care ti se intampla, vorbesc serios, pentru ca putini dintre voi realizeaza ca SEO este intr-adevar cel mai bun si mai simplu mod de a te promova si de a te face cunoscut in mediul online.
SEO te plaseaza in locul potrivit la momentul potrivit. Marele avantaj pe care multi par sa-l treaca cu vederea este faptul ca odata ce faci SEO, nu mai distragi atentia nimanui, nu le mai intrerupi cursivitatea cititului, cu tot felul de reclame pop-up, care la drept vorbind sunt cicalitoare si inutile.
SEO te ajuta sa fii vizibil pentru cei care te cauta. Tocmai de aceea nu exista si nici nu a existat pana in zilele noastre vreo alta forma de publicitate mai avantajoasa decat aceasta.
Un alt avantaj este rata de conversie. Pentru o campanie de marketing, sau o camapanie publicitara poti plati mii de euro, fara sa vezi rezultate remarcabile, fiindca rata de conversie este mica. Cu SEO, insa, poti atinge rate de conversie atat de inalte incat s-ar putea sa nu faci fata cererii.
Exista o oarecare reticenta cu privire la tehnicile Black Hat SEO, pentru ca de cele mai multe ori sunt foarte evidente, iar Google penalizeaza site-urile care folosesc astfel de tehnici ca sa se promoveze. In ultimul timp tot mai multi incearca sa opteze pentru Black Hat SEO, insa ce trebuie sa stii despre aceste tehnici este ca daca nu esti capabil sa le faci perfect, in asa fel incat sa nu poata fi detectate si ulterior penalizate, mai bine nu incepe. Astfel, daca esti gata sa risti, apeland la tehnici mai putin “albe”, atunci fii sigur ca nu te prinde Google. Trebuie sa fii atat de bun, incat sa devii invizibil pentru algoritmul Google.
Aprofundarea cunostintelor din istoria SEO
Un concept de care trebuie sa tii cont este destul de simplu si suna cam asa: daca e bun pentru afaceri, e bun si pentru SEO, cu alte cuvinte, daca ai face un lucru pentru ca afacerea ta sa creasca, este foarte posibil ca acelasi lucru sa functioneze si pe partea de SEO. Functionand dupa acest principiu vei observa chiar si dupa cativa ani ca lucrarile SEO pentru un anumit site vor continua sa fie in top chiar si dupa luni bune in care SEO a fost oprit.
Dupa principiul modei (cel in care un stil anume revine dupa cativa ani), este nevoie sa ne uitam in urma la tehnicile de SEO, pentru a incerca sa ne dam seama ce va urma. Spre exemplu, cand motoarele de cautare abia au fost create, acestea erau directoare, numerotate in sistem alpha. Apoi acestea s-au mutat catre cautarile meta, si asa s-a creat un motor de cautare. Din taguri meta au devenit sisteme care puteau fi controlate prin SEO foarte usor; cu alte cuvinte SEO, la inceputuri era o joaca de copii. Dupa acest stadiu s-a ajuns la stadiul codificarilor, cand incepea sa conteze din ce in ce mai mult ce exista in pagina web.
Urmatorul pas logic era sa fii clasificat si dupa cantitatea de material dintr-o pagina. Codificarile singure nu mai erau relevante, drept pentru care cantitatea a ajutat la echilibrarea balantei. Apoi, cand cantitatea a devenit exagerata, accentul a cazut pe calitatea continutului unei pagini web. Cand acest lucru s-a intamplat s-a pus mare accent pe inovatia continutului, se cauta o oarecare prospetime si originalitate.
La acel moment asta conta cel mai mult. Intre timp, s-a creat un nou standard, cel al popularitatii, de unde s-a dezvoltat “industria linkurilor”, cand pagina ta putea fi clasata doar pe baza numarului de linkuri catre pagina ta. La fel ca si la inceput, cand cantitatea conta, la stadiul linkurilor, numarul acestora conta. Astfel, pagina cu cele mai numeroase linkuri, castiga cursa clasarii in Google.
Bineinteles, pasul urmator a fost calitatea acestor linkuri, pentru ca mai apoi si acest pas sa creasca intr-unul mai mare, acela al portofoliului cu texte ancora, sau textele din pagina de internet a afacerii tale.
Astfel ca e usor de observat cati factori exista si cam cat de mult a evoluat Google si SEO de la inceputuri si pana acum.
Dupa stabilirea treptata a acestor criterii, a urmat incursiunea in social media. Aceasta este si cea mai recenta, iar impreuna cu cele din trecut, toate aceste criterii iti influenteaza evolutia in mediu online.
Astfel, la momentul actual, ceea ce face Google se bazeaza pe cantitatea si calitatea continutului, cantitatea si calitatea linkurilor si semnalele din social media, pentru a te putea clasifica. Din aceasta cauza 2014 a fost un an destul de dificil in SEO.
Search Metrics (sistemul de cautare pe care se bazeaza Google) se modifica in fiecare an. Veti observa, spre exemplu, ca 2013 a fost anul social media, cand Google a lansat Google +, la care s-a adaugat Facebook, ca si criteriu de cautare.
Am putea spune ca in curand nu vor mai fi criterii de cautare si clasificare, disponibile pentru Google, dar in ultimul timp algoritmul motorului de cautare este capabil sa recunoasca experienta unui utilizator. Astfel, algoritmul Google reuseste sa identifice daca exista “un comportament nenatural” in ceea ce priveste back linking-ul. De asemenea, incearca sa diferentieze utilizatorul “domestic” de cel SEO. Daca vei fi foarte diferit de ceea ce face un utilizator simplu, si Google observa acest lucru, s-ar putea sa nu-ti placa continuarea aceste situatii, cand va trebui sa fii supus un test de diferentiere. Acest test este un fel de test manual, iar daca website-ul tau nu trece aceste incercari, atunci va avea o problema.
Multe bloguri, de-a lungul multor luni de zile au fost penalizate si distruse, nu din cauza vreunei schimbari de algoritm ci din cauza acestor testari manuale din partea Google.
Astfel ca daca construiesti un site, indiferent de tipul acestuia, trebuie sa ai grija sa fii complet acoperit in asa fel incat sa nu ai parte de o astfel de testare manuala. Cineva, si nu ma refer la un robot Google, ci chiar la o persoana in carne si oase, se va uita atent la site-ul tau si va decide daca il lasa sa existe in online sau nu, indiferent ca este un site pentru o companie legitima sau este doar un site de suport pentru alte site-uri. Spre exemplu, exista o imagine anume, care este verificata in cursul unui test manual, care iti ofera un fel de imunitate virtuala, care daca exista pe site-ul tau, esti salvat.
Nu este o imagine anume, este o imagine cu sediul firmei tale, cu stafful tau, cu tine sau cu membri din conducere, imagini care sa demonsreze ca existi si ca nu esti doar un paravan. Din cauza ca au o multime de reguli si reglementari, nu vei trece de testul manual, asa ca fa tot posibilul sa nu ajungi in aceasta situatie neplacuta de a lua totul de la capat.
Ceia ce trebuie sa faci tu spre deosebire de alti specialist SEO, este sa iti construiesti site-urile bine, sa incluzi detalii care sa arate lumii ca esti real, nu ca ai luat pur si simplu o imagine de pe internet si sa pretinzi ca esti tu.
Astfel, in site-ul tau si site-urile pe care le construiesti trebuie sa incluzi o pagina de contact, in care sa existe un formular de contact, dar si o harta pe care sa fie indicate pozitia ta exacta. Fotografia ta, sau a managerului companiei pentru care construiesti siteul, solidifica impresia realitatii.
Intorcandu-ne la testul manual, unul dintre factorii determinant ai acestui test poate fi o descriere prea scurta sau nepotrivita pentru site-ul tau. Daca, spre exemplu, un site care este situat mai jos decat tine are o descriere mai buna, acela va trece testul in timp ce site-ul tau va fi luat in vizor, intrucat o descriere proasta inseamna mai putine clickuri “naturale” pentru site-ul tau, deci locul fruntas pe care il ocupa nu are cum sa fie obtinut prin metode legitime.
Clickurile de tipul bounce-back (atunci cand vizitatorul nu gaseste ce cauta si iese din site-ul tau si intra pe altul din lista de rezultate Google) in numar foarte mare este un alt factor. Trebuie sa ai grija sa captezi atentia vizitatorului, in asa fel incat sa ramana in siteul tau cat mai mult timp.
Daca ai mai multi vizitatori care raman, decat cei care pleaca spre alt site, atunci te poti simti norocos. Daca te gandesti cum se face ca Google stie astfel de lucruri, gandeste-te doar ca ei detin Google Chrome, cel mai utilizat browser, deci in momentul cautarii, practic le intindem informatia pe tava, iar ei se pot folosi de ea, cum cred de cuviinta. Poate nu este chiar etic din partea lor, dar se ascund sub masca navigarii sigure pe internet, deci este obligatoriu ca ei sa stie ce exista in mediul online, oriunde pe glob.
Partea buna este ca poti dezactiva aceasta optiune. Din setarile originale este activat, insa tu nu stii asta, dar ai posibilitatea sa restrictionezi accesul Google asupra lucrurilor pe care le urci in online.
Cum iti optimizezi SEO site-ul in 2015
Pentru a-ti creste numarul de clickuri trebuie sa stii ca cel mai bun avocat al tau ramane descrierea si titlul [mai multe detalii in Tutorialul SEO ]. Daca nu sunt suficient de bune, vei avea de pierdut. Dar, daca vei reusi sa le faci destul de relevante, vei fi cel mai castigat dintre toti cei 10 ocupanti ai primei pagini. Nu este suficient sa aplici asupra site-ului tau, sau asupra celui pe care il construiesti, toate metodele de SEO, sa-l aduci pe primul loc si apoi sa te gandesti ca ti-ai terminat treaba. Nu, un site bun, trebuie sa isi merite prima pozitie, iar continutul trebuie sa iti consolideze imaginea, si mai mult. Datorita noului algoritm Google care incearca sa separe site-urile legitime de cele ilegitime si sa desparta adevarul si experienta adevarata de falsuri, nu avem incotro decat sa ne promovam afacerile si site-urile intr-un mod cat mai real.
Acum, poti face acest lucru in mediul online mentinand 3 factori la limita optima:
- Un brand real si bine vazut;
- Numarul click-urilor si vizitatorilor care raman pe site-ul tau mai mult de cateva minute;
- Activitatea si interactiunea vizitatorilor cu site-ul tau.
Cand vine vorba de un brand bine vazut, vorbim de fapt despre link building, insa link building de calitate, care sa creasca credibilitatea site-ului si implicit companiei tale. Doar cei care au astfel de recunoastere pentru brandurile lor au putut sa treaca de noul test al Google.
Cand vorbim despre brand, nu putem sa excludem importanta ancorelor brandului tau. Aceste sunt, deocamdata cele mai importante. Cu alte cuvinte ancorele sunt acele cautari care se refera strict la brandul tau, sau la compania ta. Vei spune ca nimeni nu te gaseste pe Google in prezent dupa numele sau brandul tau, ceea ce s-ar putea sa fie adevarat, mai ales daca activezi in domenii noi, sau cum este cel al comertului asociat (afiliere). Dar, tocmai din aceasta cauza trebuie sa treci imediat la treaba sa iti construiesti un brand, pentru ca acesta reprezinta cheia succesului pentru tine.
Urmatorul factor care contribuie la vizibilitatea ta este numarul de clickuri si timpul petrecut pe site-ul tau. Dupa ce vei ajunge in prima pagina, iti mai ramane sa dovedesti ca meriti sa te afli acolo, de aceea trebuie sa iti construiesti un site bun, simpatic si util, in acelasi timp.
Un truc simplu pentru a-ti face descrierea si titlul mai atractiv este sa le inchei cu … . in felul acesta, impreuna cu sintagme de genul “Gratuit, obtine acum un…” sau “Gratis, pentru tine…” ori “Invata cum sa…”. Oricare dintre acestea dar si alte sintagme asemanatoare vor atrage atentia vizitatorilor tai si in felul acesta vei capata mai multe clickuri, care te vor scuti de testul manual de la Google.
Interactiunea si activitatea vizitatorilor pe site este la fel de importanta chiar daca este ultima pe lista noastra. Trebuie sa fii capabil sa creezi un continut atat de bun pentru site-ul tau, in asa fel incat sa-i tii online cat mai mult timp. Trebuie sa le trezesti interesul spre punctul final al articolului tau – contactul sau adaugarea in cos a unui produs sau serviciu. De asemenea, este important ca tot mai multi vizitatori sa acceseze cat mai multe pagini din site-ul tau. La o simpla privire in Google Analytics, veti putea observa ce anume este important pentru Google si va veti putea axa pe acele lucruri in particular.
Sunt situatii in care unele site-uri care au fost luni de zile pe primul loc, au cazut dintr-o data in pagina a doua sau a treia, in ciuda eforturilor echipei de SEO. Cauza acestor probleme este cu siguranta lipsa de observatie. Daca omiti detaliile importante ale site-ului tau, si aplici metodele SEO, este foarte posibil sa ajungi foarte sus, insa nu vei rezista acolo, daca nu ai un site substantial. Asadar ceea ce ai nevoie si nu poti trece cu vederea, este experienta utilizatorului. Daca vizitatorul site-ului tau are o experienta placuta, atunci poti fi sigur ca ai castigat nu doar un client, dar si un loc mai bun in clasamentul Google. Ce altceva ti-ai mai putea dori?
Astfel, aceasta experienta remarcabila incepe cu o cautare. Pentru a-ti construi brandul in lumea online, trebuie sa fii in prima pagina Google. In felul acesta oamenii te vor vedea, si in scurt timp, vor putea cauta exact brandul tau, fara sa fie nevoie de cuvinte cheie sau taguri. In felul acesta, vei fi mereu pe primul loc in Google. Odata ajuns pe site-ul tau, un utilizator petrece undeva la cateva minute pe site-ul tau, gaseste ce il intereseaza se foloseste de linkurile din pagina pentru a ajunge unde isi doreste.
Problema este ca daca alege sa ajunga inapoi in motorul de cautare, experienta sa pe siteul tau nu i-a fost de ajutor, ceea ce ii transmite motorului de cautare ca site-ul tau nu este intr-adevar pregatit pentru locul pe care il ocupi. Dar daca ai macar 10 vizitatori care raman in site-ul tau si gasesc ceea ce au nevoie, te poti considera linistit. Aceasta situatie ii va da de inteles lui Google ca brandul tau este important si serios. Avand in vedere faptul ca rata de conversie pentru locul 1 este de 32%, gandeste-te ca dintr-o mie de vizitatori, 320 vor deveni clientii tai.
Totusi, dupa o scurta perioada de observatie, acest numar este in scadere. Clickurile nu mai sunt atat de numeroase, nici macar pentru primul loc tocmai din cauza acestor mici factori care devin din ce in ce mai importanti. Au existat situatii in care multe site-uri care ocupau primul loc in Google nu aveau traffic, desi optimizarea lor SEO era bine efectuata. Si asta a fost posibil pentru Google, prin intermediul celui mai simplu aspect: cautarea online. Imagineaza-ti ca tastezi un tag, spre exemplu “dentist Bucuresti”, si in pagina de rezultate veti gasi topul clasic al Google. Insa deodata incepi sa primesti de la motorul de cautare tot felul de recomandari pentru sintagme ca “turism stomatologic Bucuresti” sau “dentist ieftin”.
Acele site-uri au invatat cum sa manipuleze cutia de cautare in Google. Daca esti distras de site-ul cu sintagma “dentist ieftin” si intri pe siteul respectiv, Google va intelege ca de fapt, ai cautat acel site, in tot acest timp. In felul acesta dentistul ieftin tocmai si-a credibilizat site-ul. Mai mult, odata accesat site-ul, google elimina orice alta optiune pentru cuvintele cautate de tine. Practic, Google poate elimina competitia. Daca ai accesat site-ul dentistului ieftin, atunci, pe parcursul lunii in curs, vei vedea peste tot o singura reclama, a lui (mai ales daca are si remarketing).
Imagineaza-ti ca acest site ar putea fi al tau? Cate clickuri vei primi? Toate cate sunt posibile pentru brandul tau si, culmea, Google te ajuta sa ajungi la aceasta performanta, daca stii sa folosesti algoritmul sau in avantajul site-ului tau.
Nu ignora cateva aspecte importante
Ce sa optimizezi?
Aceasta optimizare incepe in rubrica de cautare.
Totul tine de brand, cum am mai spus; trebuie sa faci oamenii sa iti caute brandul in asa fel incat sa trimiti un semnal catre Google. Penguin, Panda, animelele Google, sunt insa atente la fiecare miscare a ta, astfel ca ar fi intelept sa nu exagerezi cu optimizarea brandului tau. Nu are sens sa blochezi un anume joc de cuvinte cu care sa revii in atentia utilizatorului din nou si din nou. In cazul in care Google nu foloseste deja algoritmul asta, cu siguranta il va folosi in curand, si te va penaliza pentru faptul ca folosesti acest text ancora pentru site-ul tau.
Unul dintre factorii cheie al acestei procedure SEO este sa optimizezi continutul textului tau si sa il aduci la o forma care sa contina sintagme pe care le-ar cauta cineva [vezi in Tutorialul SEO cum sa faci continutul text]. Este necesar sa se gaseasca in siteul tau macar o sintagma care ar putea fi folosita ca si sintagma de cautare in motorul de cautare. Fie ca vorbim despre un nume personal sau un alt cuvant pe care il folosesti ca brand, este necesar sa apara in lista de optiuni din rubrica de cautare Google. Spre exemplu site-ul tau este un site de inchirieri masini, iar un utilizator oarecare tasteaza “masini”; in momentul in care termina de tastat cuvant “masini” in rubrica de optiuni sa apara “inchirieri masini”, optiune care sa il duca catre site-ul tau.
Unele teste au aratat ca aceasta practica aduce rezultate extraordinare in doar 3 saptamani. Unii specialisti numesc aceasta metoda “brandul fals”, insa nu e chiar asa. Pur si simplu simulezi, prin aceasta metoda, cautarea brandului tau. Practic, iti ajuti artificial brandul sa creasca, in clasamentul Google.
Trebuie totusi, sa fii atent la cateva aspecte, pe care trebuie sa le respecti, pentru a vedea rezultate in viitor.
Nu supra-optimiza
Nu incerca sa popularizezi excesiv cuvintele de cautare. Ar trebui sa te feresti de orice exces in SEO.
Foloseste doar cuvinte pentru care vrei sa fii in top
In functie de domeniul tau de activitate, concentreaza-te pe cuvintele relevante pentru acesta, in care poti include si brandul tau. Tine minte insa, ca aceste cuvinte relevante, intr-adevar trebuie sa fie importante pentru evolutia site-ului tau.
Amesteca sintagmele cheie intre ele
Amesteca-le cu denumirea brandului tau si creeaza cuvinte cheie noi.
Variaza brandul si cuvintele cheie
Mai mult, poti face din brandul tau o serie de cuvinte cheie, sau invers. Brandul tau nu trebuie sa fie neaparat un nume, poate fi un serviciu sau produs. In felul acesta orice variatii tastate de utilizatori, pot deveni optiuni catre tine si site-ul tau. Aceasta metoda este o Explozie SEO ce te propulseaza pe primele locuri.
Foloseste-te de Google Penguin
Algoritmul Google Penguin iti permite sa iti creezi un brand din combinatii de cuvinte obisnuite, combinatii in care se regaseste brandul tau. Este destul de permisiv, daca il folosesti inteligent.
Ca si rezumat, trebuie sa tii minte cateva lucruri pe care sa le respecti.
Construieste-ti un site viabil
Daca site-ul este corect si bine facut, iti va creste valoare in online. Site-ul trebuie sa iti oglindeasca profesionalismul si activitatea si iti vor determina succesul. Trebuie mai intai sa iti identifici publicul tinta, sa construiesti un site pe care ei isi doresc sa-l vada si sa-i faci sa intre in lumea ta. Poti chiar sa faci un mic test cu ajutorul lui Google Analytics, pentru a afla ce cauta oamenii cand navigheaza pe internet.
Pentru ca site-ul sa fie vazut, optimizeaza-l pe cuvinte cheie relevante
Continutul textului tau trebuie sa fie in primul rand bine construit, apoi trebuie sa il optimizezi pentru cuvinte cheie, cautate. Daca reusesti sa ajungi in prima pagina, printre sute de mii sau chiar milioane de rezultate, atunci stii ca ai ajuns unde trebuie.
Optimizarea si promovarea brandului nu trebuie lasata deoparte
Recunoasterea brandului este importanta, daca nu chiar cruciala. Este important sa anunti oamenii de existent ta. Fie ca faci acest lucru prin articole si communicate de presa, este important sa fii acolo. Trebuie sa faci oamenii sa te caute, pe tine in mod special. Social media este un mijloc foarte usor de administrat, si are un impact destul de mare, insa pe langa acesta mai sunt si alte metode prin care sa te faci cunoscut.
Campaniile de link building trebuie sa fie de calitate
Asta inseamna ca nu mai este necesar sa creezi o multime de linkuri de calitate slaba, catre site-ul tau, ci ca trebuie sa te concentrezi pe crearea unor linkuri superioare calitativ. In 2015 calitatea primeaza.
Experienta utilizatorului
In cazul de fata ai doua optiuni, fie le construiesti si astepti ca utilizatorii sa iti viziteze site-ul, fie iti construiesti un sistem care sa te ajute sa falsifici aceasta experienta, asa cum am explicat in randurile de mai sus.
Aranjeaza toate aceste aspect in asa fel incat sa arate natural
Daca vrei ca cel putin sa arati ca ai un site legitim, trebuie sa aranjezi aceste aspect in ordine, in asa fel incat sa arate natural. Retine faptul ca algoritmul Google este mult mai avansat si multe din criteriile sale de clasificare au avansat. Totul trebuie sa fie armonizat, altfel imaginea ta ca si companie sau brand serios nu va exista. Ai grija totusi, pentru ca trebuie sa armonizezi intreaga situatie in pasi mici, putin cate putin, in mod organic, pentru ca intreaga crestere a site-ului tau sa para naturala.
In conlcuzie, tot ce trebuie sa stii despre algoritmul Google al anului 2015 este aici, iar daca nu esti pregatit sa ii faci fata, mai bine retrage-te cat mai ai inca un site. Pentru a-ti duce site-ul cat mai sus, trebuie sa fii pregatit sa treci prin toate aceste incercari, si pe deasupra sa faci evolutia sa para naturala, organica.
Este, cel mai probabil felul lui Google de a arata ca intregul spectru de utilizatori este in continua miscare, in continua evolutie, drept pentru care este necesar sa tinem pasul, sau sa ramanem pentru totdeauna in urma.