Salut.
Eu sunt Adrian de la ZAO Media si astazi vom analiza care sunt cele mai importante 10 elemente ale unui site de prezentare.
Dupa cum cred ca stim cu totii nu este suficient sa avem un site oarecare daca ne dorim ca el sa ne aduca clienti.
Decat sa facem sau sa cumparam un site aiurea in care sa bagam apoi bani de promovare in nestire si sa ne trezim ca nu ne aduce clienti, mai bine analizam lucrurile cu cap inainte de a incepe in aceasta directie.
In cei 20 ani de in care am creat si promovat afaceri online am vazut mii de site-uri create pe genunchi, de catre varu sau vecinu de la etajul 3 pentru un bax de bere si o caserola de mici.
Am vazut si site-uri create pe mii de euro la fel de ineficiente ca si unele create gratuit de nu stiu ce studenti sau invatacei in ale web designului pe timpul si nervii altor noameni.
Chiar daca unele au fost create fara bani, timpul pe care il pierd proprietarii acestor cat ele nu functioneaza asa cum ar trebui sa aduca clienti si banii bagati in reclame care nu convertesc sunt o mare pierdere.
In continuare o sa va arat elementele de baza pe care ar trebui sa le aiba un site de prezentare incat sa convinga clientii care ajung pe el sa cumpere ceea ce vinde.
Hai sa incepem cu primul pas:
Înregistrarea domeniului web
Domeniul web este numele site-ului, adresa lui web, asa cum va fi gasit in motoarele de cautare, cum va fi accesat din browser si cum il vei srie pe cartile de vizita, bannere, etichete si prin alte locuri.
Un site nu poate functiona fara un nume de domeniu precum o firma nu poate functiona fara o denumire juridica.
Este important ca numele de domeniu sa fie scurt si usor de tinut minte. De preferat sa se scrie scum se aude si sa aiba extensia potrivita tarii de unde va fi cel mai des accesat.
Daca este pentru romani recomand sa aiba extensia .ro. Daca este destinat italienilor sau aiba .it sau .uk pentru Anglia. In cazul in care numele de domeniu dorit nu este disponibil cu extensia tarii poti alege altele generice precum .com, eu, etc
Domeniul se plateste anual. Daca nu il reinnoiesti la timp poti ramane fara numele site-ului, adresa lui si toata munca depusa in promovarea brandului si indexarea lui in motoarele de cautare pentru ca il odata expirat il va putea inregistra oricine pe numele lui. Practic e ca si cand ai ceda afacerea ta de buna voie gratuit altcuiva doar prin faptul ca nu l-ai reinnoit la timp.
Găzduirea Web
Aici se incarca fisierele site-ului. De obicei acelasi spatiu il vor ocupa si adresele de email oficiale, adica cu numele de domeniu. Fara el nu are cum sa functioneze un site.
La fel ca si domeniul se plateste anual. Daca nu platesti gazduirea la timp nu va mai functiona site-ul si nici adresele de email cu numele de site. Odata trecut termenul de reinnoire a gazduirii ti se poate sterge de pe server site-ul si il pierzi cu tot ce era in el.
Majoritatea site-urilor necesita in general un server linux care recomand sa se afle intr-un data center nu intr-un birou sau la cineva acasa. In felul asta te asiguri ca el va fi functional oricand si in orice conditii.
Este important ca serverul de gazduire sa fie cat mai aproape fizic de vizitatorii site-ului. Adica daca traficul cel mai mare de pe site-ul tau este din Romania, atunci este bine ca el sa fie gazduit aici. Daca vizitatorii site-ului tau sunt din Australia sau din America este bine ca el sa fie gazduit acolo.
Avatarul de client
Stiu ca multe persoane cand pornesc crearea unui site nu se gandesc la avatarul de client.
Firmele de web design in general nu fac cercetari de piata sau consiliere de busines ca sa iti explice cum sa faci un avatar de client, asa ca de obicei nu astepta asta de la cei care creaza site-uri sau doar fac campanii simple de promovare web.
Hai satabilim intai ce este avatarul de client si de ce este el important in crearea sau promovarea unui site.
Avatarul de client este portretul robot, caracterizarea clientului tau ideal. Poti avea chiar 2-3 versiuni diferite ale avatarului de client, insa trebuie sa pornesti cu cel mai important si sa il stabilesti cat mai clar posibil.
Fara un avatar de client vei incerca sa vinzi fara succes ceea ce presupui tu ca ar avea cerere, oricui. Practic nu stii exact cui sa te adresezi, nu stii daca omul ala si-ar dori ce vinzi tu, doar presupui si ai o ideie vaga.
Construind un avatar de client vei stabili in scris inca de la inceput cine are nevoie de serviciile sau produsele tale si de ce. Este foarte important sa intelegi ce ce ca sa il poti motiva.
Ce sex, varsta, educatie, si situatie economica are clientul tau ideal? Gandeste-te ca si cand ai vrea sa vinzi unui singur om, nu unei multimi. Omul ala are o varsta fixa. 37 ani sa zicem, si este barbat. Un om nu poate avea intre 30 si 50 ani.
Chiar daca sunt si clienti cu alta varsta, gandeste-te care ar fi varsta pe care sa o aiba procentul predominant al clientilor tai ideali.
Asta nu inseamna ca ii inlaturi pe ceilalti, ci doar ca intelegandu-l mai bine pe cel mai dorit client vei comunica mai convingator cu el. Si acel client se va identifica cu tot ceea ce ai sa pui pe site si in mesajele publicitare.
Daca clientul meu are 37 ani va intelege cand scriu despre provocarea de a duce copii la scoala cu masina in fiecare zi, fata de clientul meu care ar avea 55 ani si de obicei nu mai are aceasta problema.
Care este cea mai mare durere a clientului tau ideal in legatura cu ceea ce ii vinzi tu? Ce il deranjeaza foarte tare in viata lui si tu il poti ajuta prin accea ce doresti sa ii vinzi?
Aici gandeste din punctul de vedere al clientului, si nu il vanzatorului.
Stii ca oamenii nu cumpara pasta de dinti de dragul de a se spala pe dinti. Hai sa fim seriosi, nimeni nu vrea sa se spele pe dinti! Insa toti ne dorim un zambet frumos, si vrem sa nu ajungem la stomatolog. Deci exista o dorinta si o frica.
Care este cea mai mare frica a clientului tau ideal? Dar cea mai mare dorinta? Bineinteles, legate de ceea ce ii poti tu oferi.
Cum il poti tu ajuta sa rezolve asta si cum se va simti dupa ce l-ai ajutat?
Acesta este scopul avatarului de client: Sa intelegi ce il doar pe clientul tau, cum il ajuti tu prin produsul sau serviciul tau si cum se va simti el dupa, adica daca va obtine ce isi doreste?
Prin asta vei descoperi ce il motiveaza pe acel om sa cumpere de la tine si cum te poti prezenta tu online incat sa cumpere de la tine si nu de la altcineva.
Teoretic intelegem ca oamenii iau decizii emotional pe care apoi incearca sa le justifice rational. Daca noi intelegand nevoie emotionale ale clientului ideal vom sti ce butoane sa aparam in mintea lui prin accea ce afisam in site si in campaniile de promovare.
Logo este cel mai important element de branding al afacerii tale.
Orice va face firma ta va fi asociat vizual cu logo-ul sau sigla ta.
Daca oamenii vor fi multumiti de ceea ce le oferi si de cum ii faci sa se simta, vederea logoului tau va provoca acest sentiment de fiecare data.
Este ca si cand ti-ar vedea chipul, doar ca logo este chipul afacerii tale, poza ei.
Un logo este format in general dintr-un icon sau o imagine care nu are foarte multe detalii insa este reprezentativa pentru afacerea ta. Langa acest icon poate sa exista si un text.
Textul poate sa fie numele afacerii sau al site-ului ori un slogan.
Foarte important este ca acest logo sa nu aiba multe culori, de preferat 1-2 maxim. De obicei se folosesc culori din paleta de culori a site-ului sau manualul de identitate al brandului daca acesta exista.
Pe un site se folosesc de obicei 2 formate diferite de logo. Unul dreptunghiular care sa se incadreze in meniu de sus si in alte zone cu inaltime mica, si altul patrat sau rotund pentru zonele unde se potriveste mai bine.
Exportat ca si format vectorial, logo poate fi folosit oriunde de la carti de vizita la etichete, bannere, afise, pliante, retele de socializare, etc.
Scrierea textelor este urmatorul element important in crearea unui site.
In alegerea unei agentii de web design sau freelancer care construieste site-uri web, e bine sa nu presupui ca are si cunostinte de Copywriting daca nu au specificat clar asta.
Copywriting-ul este un skil aparte care presupune cunostinte si experienta in mai multe domenii precum marketing, seo, comunicare, persuasiune, NLP, etc.
Spre exemplu nici colegii nostri din echipa de web design nu stiu sa scrie texte optimizate atat din punct de vedere SEO cat si al conversiei ca sa le puna pe site. Ei stiu cum sa aranjeze frumos si elegant din punct de vedere grafic elementele in pagina, sa combine artistic culorile pozele, butoanele, bannerele si alte elemente vizuale incat sa transmita profesionalism.
Insa pentru asta noi avem o echipa de copywriteri care nu stiu cum sa puna elegant in site textele dar stiu exact ce sa scrie in ele incat google sa le indexeze bine si oamenii care le citesc sa fie impulsionati sa cumpere ce este prezentat acolo.
Odata facute corect textele web designerul le poate pune pe site incat sa arate bine.
Inainte de a scrie textele de prezentare ale produselor sau serviciilor pe care le vinzi este foarte important sa ai definit avatarul de client. In acest fel continutul text va ajuta site-ul sa aiba o mai buna rata de conversie.
Textul si informatiile meta ale paginilor trebuie sa fie in acelasi timp optimizate SEO, sa contina cuvintele cheie targetate intr-un raport bine proportionat.
Fiecare pagina importanta din site ar trebui sa aiba continut text de 600 cuvinte sau mai mult pentru o buna indexare in motoarele de cautare. Aceasta este o recomandare generala.
Noi putem face insa si analize avansate ale concurentei verificand pe fiecare cuvant cheie dorit primele site-uri din google si analizand: numarul total de cuvinte al paginii, numarul de titluri, subtitluri, poze, paragrafe, ce cuvinte cheie sunt folosite si de cate ori, etc. Pe baza acestei analize se poate scrie textul perfect ca lungime si densitate cheie pentru fiecare pagina in functie de concurenta reala.
Am avut surprize sa descoperim ca pe unele cuvinte cheie era recomandat ca lungimea textului din pagina sa aiba 2-300 cuvinte si pe alte cuvinte am avut si cazuri cu 4000 cuvinte.
Fara o astfel de analiza ramane valabila recomandare generala de a avea peste 600 cuvinte pe pagina pentru o buna indexare in Google.
Stiu ca mai nou exista Chat GPT sau alte programe care iti genereaza text, insa daca tu nu iti cunosti foarte bine nisa de piata si avatarul de client, nu vei sti daca ce fac generatoarele de text este bun sau nu pentru site-ul tau.
E ca si cand ai incerca sa iti repari singur masina ajutat de un brat mecanic. El te ajuta dar daca nu intelegi care piesa unde se potriveste nu cred ca o sa functioneze vreodata.
Trebuie sa cunosti si intelegi tu efectiv diferite strategii de marketing motivational pe care sa le folosesti in text pentru a fi convingator pentru clientul tau ideal, altfel informatia va trece pe langa el si nici nacar nu o va observa, dar sa il mai si impresioneze incat sa cumpere de la tine. Am explicat multe astfel de strategii pe canalul youtube Vitamina de SEO. Cauta-le acolo ca sa vezi exact cum sa faci.
Instalarea si configurarea platformei CMS pe care va functiona site-ul este urmatorul pas din procesul de creare al unui site de prezentare sau magazin online.
Exista multe CMS-uri care pot fi folosite pentru crearea unui site. O astfel de platforma iti ofera posibilitatea crearii unui site cu baza de date si panou de administrare la costuri reduse.
Aproximativ 43% din site-urile existente online sunt create pe WordPress. Este cea mai uzuala platforma pentru site-uri de prezentare sau magazine online cu numar redus si mediu de produse.
Platforma de baza este gratuita si o poti descarca si instala singur pe site-ul tau fara cunostinte avansate de programare web.
Trebuie insa sa ai cateva idei despre cum functioneza si se creaza o baza de date, cum se incarca fisiere prin FTP si cum sa faci setarile de inceput. Sigur gasesti tutoriale pe net pentru asta.
Lucrurile se complica cand ai nevoie de mai multe pluginuri care sa ofere functii site-ului ca de exemplu formulare de contact, optimizarea vitezei, protectie antispam, si altele.
Atunci e posibil sa ai nevoie de unele pluginuri cumparate si de template-uri premium, de cunostinte de web design, grafica si ceva experienta in folosirea lor.
Este important de avut in vedere configurarea unui antivirus sau firewall pentru site care sa il protejeze de posibilile atacuri informatice. Desi nu exista siguranta 100% in mediul online, un altfel de plugin poate sa scada sansele de a-ti fi furate datele clientilor sau de a iti face site-ul nefunctional.
Tot pentru securitate este recomandata si folosirea unui certificat SSL care pe langa criptarea datelor transmise prin formulare sa ofere incredere vizitatorilor.
Site-urile fara SSL afiseaza mesajul NESECURIZAT si chiar blocheaza accesul anumitor browsere la site-ul tau descurajand clientii sa il acceseze.
Nu trece cu vedere nici legislatia GDPR care promite amenzi de pana la 20 milioane de euroi sau 4% din cifra de afaceri. Poti evita asta adaugand pe site paginile de Termeni si conditii, pagina de Prelucrare a datelor personale, Politica de cookies si popup-ul de informare cu privire la folosrea cookiurilor.
Tot aici trebuie sa ai si bifele de solicitare a acordului de prelucrare a datelor personale la formulare de contact si comanda.
Un site simplu in care sa pui cateva texte si poze poti crea sigur indiferent de nivelul de cunostinte. Daca iti doresti ceva mai mult decat asta atunci recomandarea este sa apelezi la profesionistii care fac in fiecare zi asa ceva.
Este ca si cand vrei sa iti constuiesti o casa: sigur ca poti amesteca si tu niste ciment si sa pui caramizile una peste alta daca vrei sa faci singur asta. Insa de ce apelam de obicei la constructori cu experienta? Eu personal prefer sa stiu ca un lucru este facut de cineva care se pricepe bine decat sa il fac singur de mai multe ori.
Structura logica a unui site trebuie sa respecte anumite jaloane pentru a avea succes.
Degeaba pui sus pe prima pagina a site-ului tau cine esti tu si cate diplome sau scoli ai, scrii ca oferi “servicii profesionale” si reprezinti o “firma de incredere”. Nu intereseza pe nimeni asta in acel moment.
Oamenii care ajung in prima pagina a site-ului tau ii doare fix undeva cine esti tu! Nu dau 2 bani pe asta pana nu le raspunzi primei lor intrebari:
Unde am ajuns? Ce gasesc aici? Pe site asta gasesc ceea ce am eu nevoie?
Daca raspunsul este da, ei vor dori sa afle si cine esti, dar mai incolo.
Din primul ecran al primei pagini a site-ului tau, vizitatorii trebuie sa inteleaga exact ce vinzi inainte sa deruleze mai jos. Din titlul si poza de acolo trebuie sa priceapa fara dubii ce le oferi.
Bineinteles ca numele si continutul paginilor unui site pot sa difere in functie de caracteristicile fiecarei afaceri, insa in general, a doua pagina din meniu ar trebui sa fie cea care prezinta serviciul ori gama principala de servicii sau produse pe care le oferi.
Aici pot fi sub pagini pentru fiecare serviciu sau produs.
Aici vizitatorul va vedea exact cum il poti ajuta.
Cum cumpar sau beneficiez de produsele sau serviciile tale? este urmatoarea intrebare pe care si-o pune vizitatorul tau, si tu trebuie sa ii raspunzi la ea in pagina a 3-a.
Aceasta poate avea diferite titluri in functie de ce vinzi. De exemplu daca oferi servicii de cazare poti face pagina Rezervare. Daca esti medic sau avocat, ori contabil si oferi servicii in cadrul unei intalniri poti face o pagina cu numele Programare sau Comanda.
Ideia este sa explici in acea pagina clientului care sunt pasi ca sa beneficieze de ceea ce doresti sa ii vinzi.
Acolo poti explica ca trebuie sa aleaga ziua si ora potrivita si sa lase datele de contact, apoi vei reveni cu o confirmare a intalnirii. Sau sa isi aleaga dintr-un calendar data si ora.
Sa se prezinte la data programarii, sa beneficieze de serviciu si sa il achite cash sau cu cardul la sediu. Sau oricare este modalitatea de functionare a afacerii tale.
Daca nu mai sunt informatii utile despre produsele sau serviciile pe care le oferi precum certificari, Download de fisiere sau pagina de intrebari si raspunsuri, poti adauga aici pagina Despre. Unde vei spune cine esti ca persoana sau afacere si de ce esti in masura sa ajuti clientul.
Poate urma o pagina de Blog, foarte utila in promovarea online, si apoi o pagina de Contact.
Crearea unui Landing Page convingator face diferenta dintre un site simplu si un site profesional.
Un landing page este o pagina de aterizare in traducere libera, adica este de obicei pagina unde un vizitator ajunge pe site prin link de la o reclama sau din alta parte.
Diferenta vizibila dintre o pagina clasica de site si un Landing page este data de modul de afisare al continutului in pagina.
Uite exemplu de pagina normala
https://ismile.ro/implant-dentar-iasi/
Arata bine ca si culori si asezare in pagina, insa contine mai mult text si cateva poze.
https://greendental.ro/implant-dentar-rapid-etape-beneficii/
https://drfatu.ro/implant-dentar-rapid/ Uite un alt exemplu de pagina simpla de prezentare. Se observa ca nu este un landing page.
Acum spune-mi cum ti se pare aceasta pagina fata de cele dinaintea ei? https://lp-sto.my.canva.site/
Daca la o pagina simpla avem de obicei cateva poze si un text care le incadreaza, la un Landing Page avem elemente grafice care delimiteaza vizual diferite zone din pagina, elemente dinamice, uneori miscare, video sau formulare si butoane.
Al doilea lucru care se poate observa intr-un landing page este textul special conceput sa convinga vizitatorul sa faca o anumita actiune de conversie in site.
Noi folosim peste 20 de elemente care sa optimizeze conversia unui landing page. Ele pot fi alese si optimizate in functie de specificul si scopul paginii.
In general un landing page are ca scop o singura actiune pe care sa o faca vizitatorul ca si conversie. De multe ori meniul de navigare catre restul site-ului sau catre alte pagini este ascuns.
https://ismile.ro/implant-dentar-iasi/
https://greendental.ro/implant-dentar-rapid-etape-beneficii/
https://drfatu.ro/implant-dentar-rapid/
Uite cateva exemple de elemente comune pentru un landing page care prezinta servicii:
- Titlul paginii este titlul principal al serviciului care exprima ce va obtine clientul pe urma acelui serviciu.
- Sub titlu poate fi o lista cu 3-5 probleme pe care le-ar avea clientul meu si pe care i le pot rezolva prin serviciul meu. Ar fi bine sa fie listate problemele principale ale avatarului de client incat el sa se identifice cu ele, sa zica in gandul lui: Aha, da, si eu sunt in aceasta situatie, da exact la fel arata si problma mea, cei de pe site-ul asta cunosc oameni ca mine si s-au mai intalnit cu asta. Este posibil sa ma poata ajuta si pe mine.
- In laterala listei poate fi o poza sau video sugestiv.
- Apoi sub lista putem avea un buton de call to action care face trimitere catre un formular de contact, sau direct formularul de programare a unei intalniri online sau fizice prin care sa stabilim in detaliu cum si daca il voi putea ajuta pe client.
- Sub formular pot fi cateva sigle de incredere relevante in ochii clientului meu, care sa imi faca un transfer de incredere.
- Mai jos pot fi 3-4 motie pentru care sa ma contacteze in legatura cu serviciul prezentat in pagina. Aici pot fi enumerate beneficiile pe care le va optine achizitionand serviciul pe care il prezint.
- O oferta unica de vanzare poate fi sub aceasta zona, delimitata grafic si evidentiata.
- Tot aici putem avea si o oferta seciala, un pret redus consistent fata de pretul normal, afisate amandoua impreuna cu un contoar care arata cand expira oferta. Acest lucru va provoca frica de a nu pierde oferta grabind luarea deciziei de a te contacta.
- Mai jos pot avea cateva testimoniale video sau preluate automat din Google sau Facebook.
- Un call to action de final poate sa inchida pagina.
Cum iti spuneam pot fi multe elemente persuasive de marketing online pe care sa le folosesti intr-un landing page in functie de specificul paginii, insa cred ca ai reusit iti faci o ideie si sa intelegi care este diferenta fata de o pagina clasica de site.
Am inteles deja in cei peste 20 de ani de experienta in marketingul online ca fiecare afacere este diferita. Chiar si atunci cand vinzi acelasi produs sau serviciu pe care il vand inca 1000 de oameni este important sa te diferentiezi ca sa poti iesi in evindeta si sa vinzi mai mult.
Uite cateva exemple de site-uri de prezentare:
https://pensiuneabucovinadepoveste.ro/
Hai sa recapitulam pe scurt ce am vazut pana aici.
Ca sa ai un site de succes care te reprezinta cu succes si va vinde vizitatorilor tai, este recomandat ca el sa aiba:
- Un nume de domeniu potrivit
- Gazduire pe un server bun si sigur
- Sa ai un avatar de client ca sa cunosti nevoile clientului tau
- Logo si identitate vizuala premium care sa te reprezinte
- Texte de prezentare optimizate atat pentru conversie cat si pentru optimizarea SEO.
- O platforma CMS cu panou de administrare ca sa poti edita continutul site-ului tau oricand vrei
- Un firewall sau antivirus care sa iti protejeze site-ul
- Certificat SSL si modul GDPR
- O structura logica a paginilor site-ului bine gandita incat sa convinga vizitatorii sa iti devina clienti.
- Landing page-uri care nu doar prezinta informatii ci apasa pe butoanele mentale ale vizitatorilor incat sa cumpere de la tine.
Acum cred ca stii deja cum sa construiesti un site de succes. Ce mai astepti?
Apuca-te de treaba!
Daca inca ai nelamuriri sau vrei sa faca altcineva treaba in locul tau da click pe link-ul de mai jos pentru a programa o intalnire, si hai sa ne vedem!