Din cauza Covid-19 s-a declansat Starea de Urgenta in Romania, si prin aceasta o serie de afaceri vor trebui sa isi inchida portile macar pentru o vreme, pana trece situatia asta.
Cert este ca cel putin 30 zile situatia asta o sa cam tina si.. daca nu gandesti creativ nu ai de unde incasa bani si cheltuielile vin oricum.
Trebuie sa ai grija si de angajati in tot acest timp, sa aiba un venit (sa vezi daca ai de unde sa il scoti) chiar daca nu vin la munca, astfel incat sa te asiguri ca ai sa ai cu cine lucra fara sa o iei de la zero cu cautarea oamenilor buni dupa ce trece toata nebunia asta.
Vezi jumatatea plina sau goala a paharului?
Asa cum spun multi autori de dezvoltare personala, depinde foarte mult de directia din care privesti lucrurile, depinde de paradigma, ochelarii prin care vezi lumea. Daca iti pui ochelari albastri vei vedea toata lumea albastra. Daca iti schimbi ochelarii si iti pui unii roz, o sa vezi totul in roz.
Unghiul din care privesti situatia de fapt determina atat deciziile pe care le vei lua sau nu, actiunile pe care le vei face sau nu, cat si avantajele sau deficitele pe care le vei avea in functie de ceeea ce faci… si toate acestea pornesc de la cum privesti tu lumea.
Lumea nu este nici buna, nici rea, depinde doar cum o vezi tu. Daca tu iti imaginezi ca lumea si situatia actuala este de rahat, atunci vei actiona in consecinta si vei obtine rezultate in consecinta.
Daca iti imaginezi ca poti profita de aceasta stare de fapt si de schimbarile actuale si care vor veni, atunci vei actiona altfel si vei avea cu totul alte rezultate.
Gandeste-te foarte bine ce iti doresti si, ai grija in ce directie zboara mintea si gandurile tale acum, ca sa le poti indrepta acolo unde vrei sa ajungi.
Te vei plange si vei astepta solutii de la stat sau vei face tu ceva
Suntem cu totii constienti, sau cel putin eu asa sper, si intelegem ca aceasta pandemie va continua (chiar daca virusul trece) cu o criza financiara.
Da, recesiunea va veni, tocmai pentru ca tu nu deschizi restaurantul si, furnizorii tai nu vor incasa nimic, angajatii tai si cei ai furnizorilor tai nu vor primi bani si ii vor cheltui pentru 10 baxuri de ulei si 12 de faina, ca sa fie siguri ca au ce manca cat stau acasa.
Deja preturile la unele alimente si alte bunuri au inceput sa creasca necontrolat pentru ca cerere exista si nu are cine le produce.
Nu iti spun sa deschizi inapoi restaurantul dar, gandeste-te ce ai putea face altfel, incat sa nu risti propagarea COVID-19.
Unii oameni se plang acum ca nu face statul, Dumnezeu sau oricine altcineva, ceva pentru ei sa ii salveze de Coronavirus sau sa le vanda niste masti chirurgicale, sau dezinfectant de maini, pe cand altii schimba rapid linia de productie din fabrica sau mica lor afacere si produc masti de fata sau dezinfectant – da, e adevarat, am exemple daca vreti.
Asadar cum alegi sa vezi lucrurile acum? Te vei plange si ruga sa faca altcineva ceva ptr tine sa ai cu ce plati impozitele, salariile, cu ce sa traiesti? Sau vei cauta activ si creativ solutii?
Cine erau de fapt clientii tai si ce isi doreau ei?
Asa cum spuneam in articolele precedente, mi-am propus ca impreuna cu colegii din echipa ZAO Media sa ajutam pe cat posibil oamenii si afacerile sa treaca peste aceasta criza sociala si economica.
Hai sa vedem un pic care este situatia ta daca esti proprietar, manager sau chiar angajat in domeniul Horeca precum: restaurante, terase, baruri, cluburi, fast food-uri, etc.
Cine erau de fapt clientii tai?
Ca si restaurant, clientii tai erau oamenii care lucrau si veneau sa manance sau sa serveasca o cafea, o bautura la tine in pauza de masa de la job (pentru ca mergeau la job), cei care organizau intalniri cu clientii sau cu prietenii in oras, companiile sau persoanele care organizau petreceri private, etc.
Continua tu ideea asta gandindu-te cine erau clientii tai si scrie pe o foaie de hartie.
Unde sunt acum clientii tai de nu mai vin?
Clientii tai nu au murit (poate unii s-au infectat dar foarte putini). Ei sunt inca in piata si asteapta ca cineva sa le satisfaca in continuare nevoile. Care nevoi? Simplu: vor sa manance, sa bea si tare nu sunt inca obisnuiti sa faca singuri asta acasa.
Deci exista in continuare o cerere pentru ceea ce faci tu, doar ca in alt mod. Esti gata sa cauti o solutie cum sa iti servesti in continuare clientii si sa nu intri in criza financiara cu afacerea?
Ce le poti tu oferi acum clientilor tai incat afacerea ta sa functioneze?
Este clar ca nu mai poti servi clientii in localul tau, ca nu ai voie, dar.. cum poti face incat sa functionezi legal si sa si vinzi, poate chiar mai bine ca pana acum?
Clientii nu mai vin ei la tine, dar tu poti ajunge in continuare la ei! Nu te impiedica nimeni sa faci asta. Corect?
Adica ai putea foarte bine sa gatesti in bucataria restaurantului si sa faci Catering, sa duci mancare la domiciliu clientilor care acum lucreaza de acasa si nu mai vin la tine.
In felul asta poti sa le dai de lucru angajatilor tai, pot lucra intr-un mediu sigur fara sa aiba contact cu zeci de clienti in fiecare zi.
Nu ai pe cineva care sa duca comenzile? Poti angaja un taximetrist (poate cu tot cu masina lui) sau sofer care pana acum conducea un autobuz si acum e obligat sa someze. In felul asta vor avea si ei de lucru sau, poti pune unul din angajati sa livreze comenzile. Trebuie sa te gandesti cum poti echipa cat mai bine acest angajat, pentru ca este singurul expus si prin cateva obiecte de inventar simple precum manusi, masca de protectie, poti evita orice riscuri de contaminare.
Ei, ce parere ai? Se poate sau vei cauta scuze ca sa poti da faliment?
Cum ajungi la clienti?
Urmatoarea dilema este cum ajungi la clientii care au nevoie de serviciile tale.
Ai luat decizia ca vei gasi o solutie, schimbi afacerea ca sa te adaptezi crizei actuale si acum trebuie sa gasim o solutie de a ajunge repede la clientii interesati.
Intrebarea de la care pornim este: unde sunt acum clientii mei! Majoritatea sunt acasa si privesc la TV sau navigheaza pe internet. Deci cum facem sa ii informam de oferta noastra pentru ei? Am avea 2 solutii:
- Reclama la TV, care dupa cum stim este destul de piperata ca si pret dar se poate face.
- Reclama online – aici putem detalia, ca la asta ne pricepem.
In afara de a urmari stirile la TV, posibilii clienti acceseaza site-urile online si retelele de socializare. Aici este mai usor si mai ieftin de facut reclama.
Pe Google oamenii cauta activ ceva anume atunci cand au nevoie. De exemplu „catering la domiciliu + oras” sau „livrare la domiciliu + oras”.
Poti sa apari in rezultatele cautarilor din Google daca ai un site care sa prezinte oferta ta si este bine optimizat SEO, sau prin intermediul promovarii Google Ads. Despre cum puteti face asta am mai scris articole pe blog-ul nostru: https://zao.ro/blog/
Pa Facebook de asemena oamenii isi pierd timpul si „se informeaza” sau socializeaza in aceasta perioada, asadar reclama Facebook Ads este mai mult decat eficienta!
Toate aceste reclame vor da randament atat timp cat de la un click pe ele se va putea ajunge pe un site, o pagina web de unde sa poata alege produsele potrivite, si sa le poata comanda si chiar plati online cu cardul.
Despre cum functioneaza un site puteti gasi aici detalii: https://zao.ro/creare-site/
Stiu ca poate sunt lucruri noi cele pe care ti le propun si care te scot din zona de confort, dar orice iesire din zona de confort duce la rezultate noi si mai bune.
Uite, poti gasi aici cateva idei despre cum sa pornesti in online si chiar sa reusesti sa vinzi. Tehnicile despre care discutam aici sunt astazi mult mai importante pentru succesul afacerilor tale decat ar fi fost anul trecut, asa ca ar fi bine sa le citesti chiar acum, aici: https://zao.ro/lp/evo/
Daca ai nevoie de ajutor suplimentar nu evita sa ne contactezi si vom gasi impreuna o solutie. Intreabarea cea mai importanta este daca esti pregatit sa iesi ACUM din zona de confort, pentru ca afacerea ta sa nu aiba de suferit pe urma? Contacteaza-ne acum pentru a stabili impreuna ce fel de platforma se potriveste afacerii tale!