Lucratul de acasa pentru noi nu este chiar o noutate. Asa cum dupa bine stiti, echipa noastra de web design si SEO lucreaza preponderent de acasa de aproape 8 ani. Mai aveam 2-3 colegi care lucrau de la biroul oficial, insa, acum lucram 100% de acasa datorita recomandarilor pentru a opri imprastiererea Coronavirusului.
Asa dupa cum spuneam, a lucra de acasa nu e ceva nou pentru o mare parte din echipa ZAO Media dar, #stamacasa chiar si cei care lucrau de la birou. Am decis sa stam acasa pentru voi, pentru siguranta voastra, dar vom fi in continuare aici pentru voi,: la telefon, pe mail, prin video conferinte online! Insa… articolul asta va fi despre tine si nu despre noi! De ce spun asa? Hai sa vedem….
Cum naiba sa lucrez acasa?!
Stiu ca pentru multi dintre voi a lucra casa este ceva de neinchipuit, sau vi se pare cel putin hilar insa, nevoia ne face sa cautam si sa descoperim solutii.
Stii vorba aia: „Foamea este cel mai bun bucatar” sau „Nevoia te invata”? Exact in acel punct de cotitura suntem acum cu frica de CoronaVirus.
Chiar daca ne place sau nu, suntem nevoiti sa ne adaptam din mers, in timp scurt si sa invatam sa facem lucruri pe care pana nu demult ni se parea ca nu le vom face niciodata in viata. Cine? Eu sa fac asa ceva?!!?
Un exemplu scurt este invatatoarea ficei mele care, nici macar nu trimitea un SMS sa anunte parintii de ceva anume cu anumite ocazii, delega asta altcuiva dintre parinti. Sa mai vorbim de a intra in discutiile de pe grupul de whatsapp al parintilor din clasa??!! Vorbesti de lucruri sfinte 😊)
Dupa ce s-a vazut nevoita sa trimita copiii acasa ca s-a inchis scoala, a intrat si ea pe grupul de whatsapp… acum vrea sa faca zilnic videoconferinte online cu elevii si chiar a inceput la nici o saptamana dupa inceperea „vancantei COVID-19”.
Deci cum spuneam ca nevoia te invata? La fel ai sa faci si tu, chiar daca motivul este frica sa nu ramai somer ca se inchide firma la care lucrezi sau ca nu vei lua bani o perioada, ori sa nu intre in faliment afacerea pe care o conduci.
Spun ca motivul principal aici este frica, pentru ca placerea nu poate motiva la fel de tare precum frica. Desi unele lucruri le faci avand placerea ca motivatie (ca de exemplu sa fiu primul din fima la vanzari anul asta ca sa primesc acea vacanta in Maldive), frica de a da faliment sau de a ramane fara job sau cu finantele pe butuci e mult mai motivanta si ne impinge sa cautam solutii. In ultimii 100 ani cam fiecare generatie a trecut prin cate o criza existentiala majora, chiar daca unii au simtit-o mai mult si altii mai putin.
Bunicii meu au trecut prin al doilea razboi mondial, Colectivizarea din 1945, si prin fometea de la 1947 ca sa amintim doar cateva, care i-a marcat pe viata, formandu-le anumite obiceiuri si frici pe care noi suntem in stare doar sa le criticam acum fara a intelege radacina lor. Parintii nostri au trecut prin regimul Socialist, explozia de la Cernobîl cu urmarile ei radioactive, inflatia de dupa revolutia din 1989 si prima criza economica moderna din 2009.
La unele din aceste evenimente au participat si cei din generatia mea, doar ca pe unele nu erau suficient de maturi sa le inteleaga (fiind copii) si unele i-au afectat mai mult sau mai putin, in functie de stadiu (elevi, studenti, business, job) de in care au fost prinsi de evenimente (precum prima criza economica inteleasa – sa speram – de catre Romania).
Concluzia este ca fiecare a invatat cate ceva din experientele dureroase prin care a trecut. Bunicii stiau ce e aia foamete si penurie si erau atenti cu toate cheltuielile, stingeau becul dupa noi, mancau restul marului de pe cotor, etc. Noi, care nu am avut aceleasi experiente ni se parea ca ei fac lucruri prostesti, dar aceste obiceiuri au aparut datorita nevoii care te invata si te schimba pentru tot restul vietii.
Oare ce vom invata noi dupa Covid-19? Cu ce frici si obiceiuri vom ramane dupa? Oare vom lucra mai multi de acasa, vom renunta la deplasarile neesentiale, vom fi mai cumpatati cu banii, mancarea, forta de munca?
Asa cum iti spuneam, am decis sa ajut cat mai multi oameni sa invete cum sa lucreze de acasa. Voi continua aceasta serie cu mai multe articole si idei practice. E posibil ca in unele domenii lucru asta sa fie mai usor, si in altele mai greu, dar nu imposibil. E posibil sa fie nevoie de unele schimbari, poate chiar reorientare profesionala dar… hai sa vedem ce si cum putem face incat sa nu ne blocam finantele.
Astazi vom discuta despre primul element in lucru de acasa:
Organizarea
Cel mai important lucru in lucrul de acasa este organizarea, pentru a nu lasa treburile casei sa stea in calea listei tale de activitati zilnice de la job. Si atunci, cum faci sa te organizezi mai usor munca si sa fi mai eficienti in timp ce lucrezi acasa pentru companie dar trebuie sa mai stai si cu cei mici? Cu ajutorul tehnologiei si al aplicatiilor care ne usureaza viata. De exemplu, Todoist! Este o aplicatie extrem de utila si usor de folosit. Iata cateva caracteristici ale acestei aplicatii care te ajuta sa iti organizezi activitatea pe zile direct in telefon:
– Inbox
– Adaugarea rapida a task-urilor, cu data, timp si ora
– Proiecte (pentru a putea separata activitatile importante de cele mai putin importante, pe cele de munca de cele personale etc.)
– Sub-proiecte
– Comentarii si atasare de fisiere (la varianta premium)
– Etichete
– Filtre
– Optiunea de a share-ui proiecte si a aloca task-uri unui anumit membru al echipei
Aplicatia poate fi folosita atat pe telefon sau alte dispozitive mobile cat si pe desktop si astfel vei avea tot timpul la indemana tot ceea ce ai nevoie. Nu mai incerca sa tii minte totul, incepe sa notezi tot ceea ce iti trece prin cap intr-un singur loc si sa le organizezi pe zile. Si mai bine, poti instala inclusiv extensia de mail a acestei aplicatii astfel incat vei putea adauga direct din mail in todoist acel mail la care trebuie sa revii ulterior. De asemenea, poti adauga fisiere din
Google Drive sau Dropbox, inclusiv URL-uri, daca ai extensia de browser activata, direct in Todoist, pentru a le putea citi mai tarziu.
Stau acasa pentru tine, insa asta imi oferta acum si mai mult timp sa te ajut sa iti organizezi munca, sa lucrezi eficient pentru companie de acasa, si astfel vei fi pregatit sa lucrezi multe zile de acum inainte din orice loc in urmatorii ani. Acum este o perioada dificila, care insa iti poate oferi avantajul de a te afirma in companie, prin gradul tau ridicat de adaptare si a-ti face munca mai usoara in urmatoarele zile. Eu lucrez pentru tine ca sa te sustin si sa te ajut ca in urmatoarele zile pe care le vei petrece acasa, munca ta sa nu duca la pierderea unui job, sau afacerea ta sa nu duca la faliment. Lucrez de ani de zile in online asa cum spuneam la inceput, si inteleg situatia stresanta prin care oamenii trec in aceste momente, atat ca angajati, cat si ca antreprenori. Vreau doar sa stii ca sunt alaturi de tine si imi propun sa iti dau solutii utile in fiecare zi pentru ca tu sa depasesti panica si sa treci in stadiul de planificare pentru a trece mai usor peste aceasta perioada si a gasii solutii viabile sa iesi invingator. #stamacasa si cautam idei, solutii si ustensile utile, invatam si ne dezvoltam in continuare, dezvoltandu-ne adaptabilitatea. Depasim aceasta perioada impreuna!
Tu cum te descurci cu lucratul de acasa? Lasa-ne un comentariu!